Mustang Jr
Tja! Som sagt, jag tycker det är en oerhört trevlig båt, som seglar mycket väl och faktiskt tål en hel del vind om den seglas rätt. Det jag modifierade på min var att jag i samband mend en översyn av seglen monterade öljetter i seglet och beslag på bommen för ett snabbrev. Jag seglade mest ensam och då var det ändå gott att minska storen lite när det brallade i.
Om seglen är väldigt gamla kan det behövas en översyn på dom, eller om du trivs med båten så är det värt att köpa nya.
Annars var det normalt underhåll på durkar (Byttes ut) som blev angripna i kanten. Det kan man ta vanlig marinplywood till. Tofterna var lite klent konstruerade. Kanterna var skruvade in i plywood-ändträet, så dom kunde spricka om man hoppade ner på dom. Löstes med en fyrkantlist på undersidan. Skäddan framför rodret började glappa vid något tillfälle, men den sitter skruvad, så det var bara att dra åt.
Det är väl inte världens bästa långfärdsbåt om man vill ha mer än campingstandard. Jag hade bara sittbrunnskapell, så övernattningar var i och för sig möjliga, men det var trångt. Antingen tar man med sig ett tält och sover i land eller så syr man ett bomtält.
Jag hade även en 2 Hp utombordare, och det räckte bra som hjälp i stiltje. (ca 4 knop). Det var väl i minsta laget om man skall ha den för regelbunden körning, men om det blåser så seglar man fortare oavsett motor.
Så grattis till en trevlig båt och jag hoppas att du får mycket glädje av den.
Var har du båten någonstans?
/Lod