Segebaden glasfiberpulka

Hej, är det någon som har erfarenhet av Segebadens glasfiberpulkor? Nån som vet storlek/volym på pulkan som är 125 cm lång och 45 cm bred, vet tyvärr inte vad den heter. Håller den bara till att dra ungar i eller funkar den på långtur m. tält?

/Helen

väntar med spänning...

.... på att någon delar med sig av sina erfarenheter kring glasfiberpulkor. Behöver själv köpa en barnpulka och hoppas att ditt inlägg skall ge lite guldkorn.
Som svar på din fråga borde den pulkan du funderar på rymma ca 175 liter sprängfull.

Ännu en pulkafråga...

Finns det någon information om barnpulkor på nätet? Någon tillverkare som har en hemsida? Försäljningsställen?

Peter

Duger bra!

Din pulka duger bra om den är av glasfiber som du säger.... körde med hund och en sådan som du har tills jag gjöt en Rimforsmodell i ungefär samma storlek! Vi var 2 pers + hunden som var ute med den. Dessutom hade vi små ryggor med kläder i. Alla stora eller tunga grejor fick åka i pulkan (mat, hundfoder , kök, bränsle, liggunderlag, sovsäckar, tält etc). Fungerade bra!

//p-a

Re: Ännu en pulkafråga...

Pask; sa:
Finns det någon information om barnpulkor på nätet? Någon tillverkare som har en hemsida? Försäljningsställen?

Peter

Det finns några barnpulkeorienterade sidor. En sida med några länkar finns här:

http://www.wolfgang-reinelt.de/Outdoor/PulkaHowTo/

Angående segebadens glasfiberpulkor så använde jag några sådana i lumpen för länge sedan (tillsammans med trämodellerna). Glasfibermodellerna fungerade bra. Jag har också använt en mindre Fjellpulke (130 cm x 37). Fördelen med Segebaden i jämförelse med Fjellpulken är bredden som ger segebaden något bättre flyt i lös snö (även små strl).

Bakom ryggen på mig står just nu en enkel plastpulka från "Paris" (som faktiskt är ett nordamerikanskt företag). Paris-pulkan köps som skrov och kan sedan utrustas som man själv vill. Jag har utrustat den med ett enkelt repdrag som ska testas inom kort. Ska även fippla ihop några hemmagjorda skaklar till den...
Finns på Sportsnet.se till humant pris.

Mer info om den finns här:

http://www.snowsled.com/pulk/pulk_06.html

Mvh,

J

Nyfiken på Rimfors

Såg att det kanske fanns en möjlighet att göra en pulka själv. Hur bär man sig åt och är det svårt/fordrar det specialkunskaper/utrustning, verktyg.
Parispulkan var visst slutsåld.

En dryg en

Hej

Har en Segebadenpulka (trämodellen) med de mått du angav. Törs inte svara på hur den funkar på extrema långturer då jag inte gjort några sådan själv. Däremot är den flitigt använd framför allt till att dra barnen i men också till dagsturer med ordentlig packning. Jag tycker modellen är perfekt storleksmässigt. Enkel att ta med då den är liten nog att rymmas i bagageutrymmet i bilen samtidigt som den är förvånande dryg att lasta i. Så ska du göra turer som är ett par dagar med normalpackning för detta kan jag inte tänka mig att det ska vara några problem.

/Daniel

Kronans...

Jag har funderat och velat fram och tillbaka när det gäller pulka.
Det slutade med att jag köpte en bättre (använd men inte ett dugg sliten) begagnad militärpulka i trä (~175 cm lång) från ÖB för 250 kronor, komplett förutom sele.
Nu har jag råd med en extra fjälltur...

Drömmen vore väl en Fjellpulken expedition, men då till ett betydligt högre pris än 250 kronor...

Re: väntar med spänning...

Nirrebosse; sa:
.... på att någon delar med sig av sina erfarenheter kring glasfiberpulkor. Behöver själv köpa en barnpulka och hoppas att ditt inlägg skall ge lite guldkorn.
Som svar på din fråga borde den pulkan du funderar på rymma ca 175 liter sprängfull.

Såg att du bor i Jämtland. Jag har ringt på en Segebaden träbarnpulka som jag hittade på blocket.se.

http://www2.blocket.se/view/750158.htm

Min pappa var och tittade på den och den var i mycket bra skick. 1500:- för pulka, skaklar och sele är väldigt billigt. Jag anser själv att den är för liten för mina behov, men letar du en barnpulka så kan jag rekommendera denna.

/Helen

Tackar

Tack så mycket för tipset Helen. Skall kolla detta genast.
Militärpulkan lät ju lite stor för mig i och för sig men med ett sånt pris Kan man ju alltid ha två om det inte stämmer. Får väl sätta den efter skotern. MEN JAG UNDRAR var får man tag på överskottsmatreal av denna sort?

Re: Tackar

Nirrebosse; sa:
Tack så mycket för tipset Helen. Skall kolla detta genast.
Militärpulkan lät ju lite stor för mig i och för sig men med ett sånt pris Kan man ju alltid ha två om det inte stämmer. Får väl sätta den efter skotern. MEN JAG UNDRAR var får man tag på överskottsmatreal av denna sort?
Överskottsbolaget i både Borlänge och Falun hade pulkor. I Falun så köpte min bror det sista exemplaret. Om det finns någon kvar i Borlänge vet jag inte.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg