SeeYou

Jag ”hittade” ett för mig nytt program SeeYou på http://www.seeyou.ws när jag var ute och surfade. Programmet är på 6.15 MB. Vektoriserad karta över Skandinavien på 14.3 MB och satellitfoto över en del av Sverige på 132 MB (oj-oj). Är det någon som provat ?. Ska ladda hem 132 MB medan jag sover i natt.

Per Brune

Mest för segelflyg

Brune; sa:
Jag ”hittade” ett för mig nytt program SeeYou på http://www.seeyou.ws när jag var ute och surfade. Programmet är på 6.15 MB. Vektoriserad karta över Skandinavien på 14.3 MB och satellitfoto över en del av Sverige på 132 MB (oj-oj). Är det någon som provat ?. Ska ladda hem 132 MB medan jag sover i natt.

Per Brune
Har man bredband, som jag, kan man ladda hem vad (skit) som helst utan att tänka sig för, som jag. Nu tänkte jag mig för och laddade ändå hem SeeYou med kartor.

Programmet verkar vara en ambitiös mjukvara för främst segelflygare. Man får med en del grundata om flygplatser och kyrktorn och andra uppstickare i skyn, som visas ovanpå kartorna. Säkert användbart om man sitter utan motor på ett par tusen meter och undrar var man befinner sig. Ännu mer användbart om man är på ett par hundra meter och måste landa. Det står att det finns en gräsbana på Arlanda, så databasen innehåller åtminstone ett fel. SeeYou innehåller en avancerad statistikdel för analys av genomförda flygningar och en 3D-modell där man kan kika på flygningen ur alla möjliga vinklar.

För bilburen ungdom rekommenderas i stället OziExplorer, som kan visa satellitbilder av samma kvalitet som SeeYou. Satellit bilderna är gratis dessutom, tillhandahålls av Nasa (som således inte är nasare i samma klass som Lantmäteriet). OziExplorer har en 3D-modul som kan ungefär samma saker.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg