Seamsealer

Hej
Köpte ett tält i januari, har inte använt det så myhcket ännu (typ två nätter). Ska vandra en vecka vid kebnekaise i slutet och juni.

Köpte ett GoLite valhalla 2+, det är bara ett lager duk, har läst om några billigare varianter av deras tält, de har läkt in lite vid sömmarna.

Någon här som har tätat sömmarna med någon typ av "seamsealer"?
Var det svårt?

Om jag ska testa om tältet tar in vatten, hur länge tror ni jag behöver dusha tältet? Vill inte sitta uppe vid kebnekaise med ett blött tält.

// Micke

Ta tältet och skapa en balja, och fyll den med vatten, vid någon av sömmarna, Låt det stå några timmar för att skapa dig en uppfattning om tätt det är.

Att sömtäta tältet är inga problem! Köp en tub silicon och blanda ut det med kemiskt ren bensin eller fotogen till en penslingsbar sörja. Sedan målar du på det och låter det torka. Måla inte på för tjockt bara.
Klart, håller tätt och ökar inte vikten nämnvärt.

//Peter

Tältet läckte

Hej

Som tur var har jag inte kommit till Kebnekaise ännu, åker till helgen. Hann fira midsommar med svenskt väder, regn!

Det regnade in i tältet, läckte som ett såll. Sömmarna läckte, fick små pölar inne i tältet, fick torka då och då med en handuk vid sömmarna.

Tältet ökade i vikt från 2370g till 3200 g, nästan ett kilo i vikt ökning. Tältet kostar nytt 5200 kr, då borde det hålla tätt. Abisderna sög åt sig lite väta också.

Jag fick lämna tillbaka tältet, köpte mig ett Hilleberg Nallo 2 GT, får hoppas att det håller tort.

Jag rekommenderar inte Golite Valhalla 2+, om det inte är så att man vill lägga ner tid att täta samtliga sömmar innan man börjar använda tältet.

// Micke

Senast ändrad:
Tältet ökade i vikt från 2370g till 3200 g, nästan ett kilo i vikt ökning. Tältet kostar nytt 5200 kr, då borde det hålla tätt. Abisderna sög åt sig lite väta också.
// Micke

Menar du att tältet ökade i vikt pga att det sög vatten eller tätade du sömmarna så att det blev så mycket tyngre?
Oavsett alternativen så låter det osannolikt och är därför nyfiken.
//Peter

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg