Seam seal (VE-25)

Hej alla,

Jag är i färd med att införskaffa ett nytt tält. Mycket lutar åt att det blir ett TNF VE-25...Hillberg lurar runt hörnet vi får se :)

Med VE-25 så levereras ett set seam seal som man skall applicera på sömmarna...är det nån som har erfarenhet kring detta? Är det brukligt idag att nya tält levereras så/kräver det idag? Samt att man som användare behöver göra detta själv.

För 10 år sedan när jag sist var tältspekulant så utförde man ingen egen tätning av yttertältet och jag har sussat torr och varm ändå...

/Oscar

OscarT; sa:
Med VE-25 så levereras ett set seam seal som man skall applicera på sömmarna...är det nån som har erfarenhet kring detta? Är det brukligt idag att nya tält levereras så/kräver det idag?

TNF använder numera silikonbelagd polyamid i yttertältet, precis som Hilleberg och Haglöfs.
Sån väv går inte att tejpa, och om fabrikanterna skulle "täta med tub" skulle det förmodligen bli orimligt dyrt.

Alltså får konsumenterna täta själva om de vill ha hundraprocenting vattentäthet. Man kan också strunta i att täta, det blir inte dyngsurt för det.

Vissa tillverkare struntar helt enkelt i att berätta för kunderna att sömmarna inte är tätade, det är också en lösning :)

öringen; sa:
HB? Menar du isåfall att jag sovit torr i mitt Unna, ovetande om att det varit otätt?? Vafalls! ;)

Eftersom det såklart är skitaviktigt att yttertältet är hundraprocentigt tätt så har du förmodligen varit dyngsur utan att märka det :)

Men menar du att du inte som en sann katalogfetischist har läst innantill i Hillebergs material?
På den silikonbelagda väv som vi använder för att få högsta möjliga rivstyrka kan inte sömmarna tejpas.

Nordesjö; sa:
Men menar du att du inte som en sann katalogfetischist har läst innantill i Hillebergs material?

Verkligen inte. Jag baserade mitt tältköp på praktiska prov i andras tält. Kataloger har jag iofs, men tittar mest på de fräcka bilderna :) företrädesvis när jag sitter på toa...

Jag har kladdat Seamsealer på vissa sömmar på vårt VE-25 och vårt Tadpole 23. Det behövdes på vissa ställen.

och det är ju en baggis; bara att smeta på. Jag gjorde det efter jag sett var det läckte/behövdes. Kanske får smeta på mer efterhand

mvh erik

It´s not a bug it´s a feature

Ok! Tackar för klargörandet. Däremot så känns hela konceptet fel!

Att skylla på kostnad och orimligt dyrt håller inte.
Tillverkning/distribution av ett tält till slutkund måste ses som en helhet. Att börja använda ett nytt material är en medveten handling av ett tillverkande företag.

Vad detta visar är att konstruktionsmekanismen hos tältfabrikanterna släpar efter materialvalet. Det handlar helt enkelt om ett effektivitetsproblem...

Snart sitter man och svär i garaget och kletar seal seam...

Re: It´s not a bug it´s a feature

OscarT; sa:

Att skylla på kostnad och orimligt dyrt håller inte.
Tillverkning/distribution av ett tält till slutkund måste ses som en helhet. Att börja använda ett nytt material är en medveten handling av ett tillverkande företag.

Vad detta visar är att konstruktionsmekanismen hos tältfabrikanterna släpar efter materialvalet. Det handlar helt enkelt om ett effektivitetsproblem...

Snart sitter man och svär i garaget och kletar seal seam...

Hade du köpt tältet om det varit 3000 SEK dyrare om någon stackare på fabriken hade kletat ut Seamseal i sömarna?

Bättre att folk lär sig ventilera än att täta sömmar

OscarT; sa:

Det handlar helt enkelt om ett effektivitetsproblem...

Jag undrar om det helt enkelt inte är en eftergift för kunder som tror att man MÅSTE ha igenkletade sömmar även på ett dubbelväggigt tält.
Det är ju uppenbarligen ganska många Hillebergägare utan silikontub som inte har en aning om att de egentligen är dyngsura.

Jag tror alltså att tillverkarna tänker: "vill du ha igenkletade sömmar får du fixa själv, varsågod, men vi anser att sömmarna är tillräckligt täta som de är"

Om man syr viksöm med kylda nålar och använder tråd som sväller vid fukt är kanske problemet obefintligt.
Förmodligen blir yttertältets insida blötare av kondenserad mark- och kroppsfukt än av sömläckage. Särskilt med tanke på att så många tältare tror att man ska stänga alla ventiler och öppningar innan man går och lägger sig.

Missar poängen...

Hej,

Förmodligen hade jag gjort det. Jag har inga problem att dega några lax extra för en produkt jag skall använda i 10 års tid. Men det är inte poängen här...

Vad tror du din gore-tex jacka hade kostat om du fått stå med strykjärnet och "svetsa" sömmarna själv...

Jag kan acceptera faktumet kring att själv täta tältsömmar om anledning hade varit funktionell för mig som brukare av tältet.

Vad jag har lite svårare med är att man producerar ett tält i ett sådant material att man anser sig inte kunna slutföra konstruktionen pga av kostnadskäl. Samt att detta leder till att tältet konsumeneten köper har ett läckande yttertält. Och här snackar vi "state of the art" produkter från TNF och Hillberg...

Ok! Jag kommer att inhandla ett tält. Jag kommer att mecka på klister..men..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg