Jag har använt neoprensockar i ca 25 år innan jag bytte till Sealskinz, och motsvarande sockor till vandring, segling och ffa orientering vinterhalvåret i kalla kärr. Båda fungerar ungefär lika bra. Skillnaden är att det är lite långsammare att torka neopren, man får ofta dra på sig gårdagens blöta socka om man inte har torkrum, och man blir kall varje gång man går ned i ett kärr, som sedan ganska snabbt blir varmt när vattnet runnit ur sockan (den är inte tät i sömmarna på någon av de som jag testat). Sealskinz (jag har ett annat märke också DexShell med tätning mot underbenet som gör den ännu tätare om man vadar t ex), men den brukar jag inte springa med. Den blir också fuktig på insidan, av svett, möjligen någon droppe läckage, men jag har inte haft problem med att den skulle ha dålig hållbarhet?
Skillnaden med Sealskinz är att man blir inte lika kall av vatten i sockan när man går ned i kärren, den är snabbare att torka (t ex bara insidan om man har bråttom) finns i knälånga varianter vilket jag inte sett neopren. Men ffa så är det sköna med Sealskinz att det är ull på insidan, mjukt, lätt att ta av och på, och ull värmer ju även fuktigt.
För kortare idrotts aktiviteter när man rör sig hela tiden och inte egentligen hinner bli kall är dom ganska likvärdiga värmemässigt men om man håller på längre, med perioder med mer stilla aktivitet upplever jag att Sealskinz är varmare än neopren om de har blivit fuktiga på insidan (det blir nog båda, men det gör mindre med Sealskinz, jag har aldrig fått in så mycket att dom behöver tömmas i alla fall). Även neoprensockorna nöts och kan gå sönder, enklaste lösningen är en ullstrumpa med plastpåse utanpå och sedan valfri strumpa, det funkar också bra.