Hej!
Är på jakt efter en ny kajak. Har paddlat kajak till och från i 15 år, är väl hyfsat rutinerad men långt ifrån något proffs.
Idag har jag en gammal plastkajak, Sealion. Vet inte om de tillverkas längre. Jag köpte den begagnad ca 2004, så den har några år på nacken. Den är inte superbekväm och den är ganska tung, och saknar praktisk förvaring som man kommer åt från sittbrunnen. I övrigt har jag dock trivts bra med den. Har även en Prijon Yukon Expedition som jag inte använder i onödan eftersom den är lite långsam och tråkig.
Det jag är ute efter är en kajak som ...
- plastkajak (jag paddlar överallt, ibland mer på stenar än i vatten)
- är bekväm
- är rolig (dvs rätt snabb och lättmanövrerad)
- har rejält packutrymme om man vill ut och tälta med familjen
- har rejäla packluckor så att man kan sätta ett barn i dem
- har roder
- har en mindre packlucka som är lättillgänglig från sittbrunnen
- har ett rimligt pris
Prijon Seayak är nog ungefär vad jag är ute efter, men jag ogillar deras neoprenluckor. Dessutom vet jag inte om den är värd det dubbla priset jämfört med övriga.
När jag googlat runt har jag funderat på följande:
Seabird Expedition LV
Seahawk Expedition
Havspaddeln Sarek
Det är svårt att få ut något vettigt från försäljarnas sidor tycker jag. Enligt dem är ju alla kajaker bra för både nybörjare och proffs i alla storlekar och alla vatten ...
Så, vad rekommenderar ni? Kom med erfarenheter, tips och idéer!
Är på jakt efter en ny kajak. Har paddlat kajak till och från i 15 år, är väl hyfsat rutinerad men långt ifrån något proffs.
Idag har jag en gammal plastkajak, Sealion. Vet inte om de tillverkas längre. Jag köpte den begagnad ca 2004, så den har några år på nacken. Den är inte superbekväm och den är ganska tung, och saknar praktisk förvaring som man kommer åt från sittbrunnen. I övrigt har jag dock trivts bra med den. Har även en Prijon Yukon Expedition som jag inte använder i onödan eftersom den är lite långsam och tråkig.
Det jag är ute efter är en kajak som ...
- plastkajak (jag paddlar överallt, ibland mer på stenar än i vatten)
- är bekväm
- är rolig (dvs rätt snabb och lättmanövrerad)
- har rejält packutrymme om man vill ut och tälta med familjen
- har rejäla packluckor så att man kan sätta ett barn i dem
- har roder
- har en mindre packlucka som är lättillgänglig från sittbrunnen
- har ett rimligt pris
Prijon Seayak är nog ungefär vad jag är ute efter, men jag ogillar deras neoprenluckor. Dessutom vet jag inte om den är värd det dubbla priset jämfört med övriga.
När jag googlat runt har jag funderat på följande:
Seabird Expedition LV
Seahawk Expedition
Havspaddeln Sarek
Det är svårt att få ut något vettigt från försäljarnas sidor tycker jag. Enligt dem är ju alla kajaker bra för både nybörjare och proffs i alla storlekar och alla vatten ...
Så, vad rekommenderar ni? Kom med erfarenheter, tips och idéer!