• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

SE HIT FÅGELSKÅDARE!

Goddagens!!

Har du någon gång varit med om att åka till fjällen och få betalt för resan?

Nä. Trodde väl det :)

Är en 30-årig grabb i Örebro som varit fågelskådare sedan Jesu födelse ungefär...dvs 1985.
På sistone har fågelkunskaperna vuxit sig så stora att forskarna på Lunds Universitet skickar ut mig - eller snarare UPP mig - till stora vida fjällvärlden en vecka i juni varje år, där jag inventerar fjällfåglar. STANDARDRUTTER kallas det, och då räknar man fåglar i en kvadrat, 2x2 km.
I somras genomförde jag fem sådana rutter, i Vindelfjällen, och fick uppleva massor!!!

Det är en fördel att vara TVÅ när man genomför det här har jag märkt, att både kånka på kläder, mat, tält etc, hålla koll på GPS/kompass och dessutom försöka hålla koll på vad man hör och ser i fågelväg på samma gång - blir en nästan omäktig uppgift.
Söker därför inför kommande sommar en reskamrat som vill följa med och uppleva en dryg veckas fin natur och testa något helt nytt.

För att få ut något av det hela bör du vara allmänt naturintresserad, och det hjälper till om du också är fågelintresserad. Du bör också ha en viss kondis, det blir en hel del vandrande.
2007 års inventering kommer att genomföras i Härjedals-/Jämtlandsfjällen, exakta platser blir klara i mars.
Du bör också ha körkort, då det blir att åka bil upp.
Naturligtvis ersätts du med 18 kr/mil. Nice va? :)

Hör av dig!!
//Ola

Är det ok om jag som är beteendevetare kan följa med?

Jag har alltid velat studera fågelskådare då jag ännu inte direkt förstår hur de fungerar.

De verkar vara ett fascinerande släkte. :)

Haha...intelligent svar Michael.
Du kanske borde börja umgås med en fågelskådare i första hand, lär du dig nog betydligt mer av.
Lycka till!! :)

[/QUOTE]

Njaa, det känns överdrivet.

Du får gärna svara i den andra tråden jag skapat.

Lycka till själv! [/QUOTE]

Vilken av trådarna menar du?
Att du vill följa med som beteendevetare eller att du vill jag förklarar hur "mitt släkte" fungerar?

Njaa, det känns överdrivet.

Du får gärna svara i den andra tråden jag skapat.

Lycka till själv! [/QUOTE]

Vilken av trådarna menar du?
Att du vill följa med som beteendevetare eller att du vill jag förklarar hur "mitt släkte" fungerar?

[/QUOTE]

Glöm det. :)

Jag skapade ett ny tråd, som omedvetet hade nästan identisk rubrik som din, där jag ställde lite frågor angående fågeskådare som fenomen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
g-kvisten Fria o klättersugna personer se hit! Reskompis 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg