Scwalbe Ice Siker vs. Nokian

Någon som kan säga lite om hur dessa dubbdäck fungerar i snö och på is, eller har någon aning iallafall?

Är sugen på att köpa Scwalbe däcket, men nokian extreme 296 är ju en bra men dock dyr konkurrent.

Vad tror ni?

/Mattias

Nokian

Jag kör på extreme 296 däcken och är förundrad över hur bra de funkar! De är kanon även i snö som är upp till ca 15 cm. På is e de inga problem alls.
De är dock lite dyra, men nokian e inte nokian för intet!

Så de är så bra, hur är det när man tar kurvor på is och snö?

Jo, som du säger så är de ju ganska dyra, närmare hundringen dyrare än ice spiker.

Jag hade tänkt att köpa ett par Schwalbe, bara för att inte köra på Nokian ;) Dessvärre hade inte cykloteket några (har presentkort som jag skall shoppa upp) så det blir att vänta.

Fram tills dess att dom får in dom cyklar jag på ett par lånade Extreme 296:eek:r och dom är riktigt bra.

/Mattias

Snålvariant

Jag kör på Biltemas däck med 280 dubb och de funkar kanon..! Kanske för att jag inte har jämfört med några andra. Mej spelar det ingen roll om de inte håller i 5 år, är dom billiga har man råd att köpa nya.

Re: Snålvariant

xtrem; sa:
Jag kör på Biltemas däck med 280 dubb och de funkar kanon..! Kanske för att jag inte har jämfört med några andra. Mej spelar det ingen roll om de inte håller i 5 år, är dom billiga har man råd att köpa nya.

Jag kör andra sesongen på ett par biltema nu och dubben är helt slut. Det finns ingenting kvar av dubbarana alls. Men mönstret är fortfarande som nytt.

En kollega till mig som också cykelpendlar kör på schwalbe. Hans dubb är som nya efter flera års användning. Hans problem är istället att korden är för klen så dubben vandrar innåt i däcken och punkar slangen.

Jag har beställt ett par nya nokian till min hoj...

Mathew; sa:
Så de är så bra, hur är det när man tar kurvor på is och snö?

Jag kan i stort sett hålla samma hastighet på en igensnöad grusväg som vid vanligt sommarförhållande, så det är väl upp till en själv vilken fart amn klarar...

Schwalbe är kassa

Jag köpte förra vintern ett par schwalbe däck och började försiktigt körain dem på asfalt. Efter cirka tio mil på asfalt prövade jag en kort runda i terräng på cirka femhundra meter. När jag sedan kollade däcken hade hela sex dubbar lossnat, trots att inkörnigs perioden var dubbelt så lång som cykelhandlarn rekomenderade.

Numera kör jag på nokian och har gjort så halva förra och denna vintern. Endast en dubblosnad.

De fäster bra på is och i snö. Förra året var det bra blank is och då cyklade jag minst två mil om dagen på is.

Nackdelen är i slask, för de är så breda att det tar emot mycket. Smalare klyver slasket bättre.

WOW

Har nu småcyklat lite med mina nya Scwalbe i -10 grader och jag kan bara säga att de är brutalt grymma dessa däck. hur bra grepp som helst.

Har dock inget att jämföra med, förutom mina Michelin sommardäck.

Grymt grepp!!!! Det är det enda jag har testat än.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg