Scotland traverse

Det sägs att Scotland har en slags allemansrätt, så vore inte det ett land som är ganska passande för en traverse? Lagom klimat och fin natur. Någon som vet om det gjorts förut och har tips på någon sida med dokumentation?

Jag har kollat upp flygbiljetter Göteborg-Glasgow t/r samt bussbiljetter Glasgow-Aberdeen-Peterhead samt Kyle of lochalsh-Glasgow och man kan få de etapperna för under 2500 kronor. Räknar med att tre veckors tid är realistiskt.

Bilagor

• scotlandtraverse.jpg
    scotlandtraverse.jpg
    52.4 KB · Visningar: 540
Hej,

Bor sjalv i Skottland sen 10 ar tillbaka och tillbringar var och varannan helg i the Highlands vandrar, klattrar, campar osv.. Som du sager ar naturen i Skottland fantastisk aven om vader ar mycket ostabilt och oftast inte det basta.. Att ta sig runt i Skottland ar billigt med mycket bra buss och tag linjer, samt inga lange avstand. Du kan aven ta med cyckel pa tag. Vandrings leder finns det manga sma som stora samt "The West Highland Way" en mycket etablerad vandringsled som leder fran nara Glasgow till Fort William, via mycket vackert sceneri som GlenCoe och Ben Nevis.
I Scotland finns aven 284 Munros (berg over 3000ft) vilka nastan alla ar en mojlighet att klattra for vem som helst med bra grun kondition och aventyrs kansla. Om detta ar av interesse kan jag varmt rekomendera olika "routes". Se aven linken nedanfor. Angaende allmansratt sa ar det mojligt att campa i stort sett var som helst i Scotland som i Sverige, forutsett att man visar respekt for natur, djur och landagare. Det finns ocksa en myriad av hostels och B&Bs for nar vadret kan gora camping "less pleasant".

Den vackraste och mest spectaculara naturen i Skottland ar pa landets vast och norr kust, med manga vackra berg samt spektakulara strander utan en enda manniska (gront vatten, vita sandstander till och med (som i Mallaig)) The Isle of Skye pa Skottlands vast kust ar ocksa mycket vackert med en mycket kjand vandringsridge i UK kallad "The Cullins traverse). Skottlands ostkust ar inget vidare stalle for vandring eller scenery. Jag skulle darfor rekomendera en traverse norr/soder eller soder/norr pa vast sidan.

Vadermassigt ar det alltid svart att forutspa har i Skottland men Juli, Augusti och borjan pa September borde vara OK.

Litre linkar som kan hjalpa ar:

www.munromagic.com
www.visitscotland.com
http://www.lochaber.com/
www.scotrail.com
http://www.west-highland-way.co.uk/home.asp
http://www.outdooraccess-scotland.com/ (allemans ratt i Skottland)

Hoppas att infot ovanfor ar av hjalp.
Om jag kan hjalpa med mer information pa nagot satt sa ar det bara att hojta.

Gunilla

Jag har vandrat en enda gång i SKottland, förra året. Turen gick från Blair Atholl till Glenmore och därifrån på krokigare väg söderut igen, till Dunkeld. Den tog 11 dagar, men går att göra fortare.

Jag komponerade turen med hjälp av en Cicerone-bok av Peter Koch-Osborne. Med dess hjälp har jag tänkt igenom en ny som skulle gå i mera väst-östliga led, från Tanyuilt nära Oban.
Detta var i maj när vädret kan vara ostadigt med enstaka perioder av vinterväder i värsta fall.
Det är dock en knottfri tid.

Jag tältade fritt när det passade, på camping när det behövdes (före turen, två nätter under densamma) och i en bothy en natt. Det var riktigt pissväder, och stugan råkade ligga bra till.
(Det fanns dagar när jag påmindes om varför jag tycker om att vandra i Frankrike.)

Annars är givetvis tält att föredra så man får vara ifred. Just i maj är det många "challengers"
(se nedan) som går och en del bothies kan vara knökfulla, speciellt dåliga dagar.

Koch-Osborne avråder bestämt från West Highland Way. För civiliserat, utsikter mot väg, mycket folk.

Idéer om en tur på tvären, från kust till kust, kan man få genom berättelser från The TGO Challenge i maj månad. T ex denna:

http://web.me.com/iancotterill/Challenge/2009.html#0

När det gäller kartor är OS-kartorna i skala 1:50 000 fullt tillräckliga.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg