Scot v.s Nishiki

Jag har tittat på två cyklar, den ena är Scott Speedster P45 och den andra är Nishiki XC3. Båda går det att montera skärmar och pakethållare på och båda har dämpad framgaffel och skivbromsar, den största skillnaden vad jag kan utläsa är att man kan låsa fjädringen på P45 så att den blir som en stel framgaffel.

Själv är jag lite osäker på hur bra det där med att låsa fjädringen är, det låter nästan bara som en extra sak som kan gå sönder och jag vet inte hur mycket det gör för en amatör som mig, i alla fall med tanke på att jag nästan alltid åter omkring i en jeansjacka som fungerar som en spinnaker i motvind.

Scott är dock ett märke som jag känner till och inte hört så mycket kritik om, Nishiki är ganska nytt för mig och jag har inte hört så mycket om detta märke mer är att vissa modeller byggs i Sverige.

Vilken är bästa valet tro?
 
En fråga: Vad skall du använda cykeln till?`alltså vilket underlag kommer du cykla på. Ingen av cyklarna är ju några skogscyklar direkt. Jag skulle faktiskt valt en helt stel gaffel om du skall cykla på asfalt. Då får du en bättre och lättare cykel för samma pengar. Möjligtvis lite sämre komfort, men det är nog marginellt.

Skall du cykla på¨stigar i skogen skulle jag köpa en cykel med längre fjädringsväg (80-100mm).

Gå in på happymtb, så finner du många bra "välja cykel" trådar.

Mvh,
Erik
 
Jag cyklar mycket varierat men men aldrig som en fartdåre, det blir ofta asfalt eller grusvägar, men ibland (inte allt för ovanligt) även traktorvägar och upptrampade stigar vid exempelvis Tyresta (Naturreservat) .

Jag cyklar omkring för att fotografera, så jag sitter oftast och vill gärna sitta lite mer upprätt än normalt, men jag använder även cykeln som ett transportmedel för att ta mig till affären och sedan tillbaka med en eller två påsar mat.

Ibland händer det att jag cyklar med en hand på styret och kameran i den andra handen, eller att jag cyklar till fornminnen så som gravfällt eller runstenar som står på ängar; så det är varierat, men aldrig snabbt eller sportigt, normalt brukar det minimum bli 10 km per dag på sommaren och upp till ca60 km.
 
Jag skrev Scott Speedster, men det skulle stå Scott Sportster.

Nishikin verkade vara mycket bra, men jag kommer att köpa Scott Sporster P45 (2009) då det var förra årets modell som fått ett reducerat pris, att man kan låsa framgaffeln på denna modell är en fördel, men egentligen är detta en finess som jag skulle kunna klara mig utan då jag oftast sitter när jag åker på asfalt, för jag försöker inte åka snabbt utan att fördela energin så att jag når destinationen utan att vara allt för andfådd eller svettig.

Så skall jag svara på min eden fråga så skulle jag sagt att valet borde stå mellan Scott Sporster P55 och Nishiki XC3, sedan är det i stort en smaksak, dock fick jag en känsla av att Scott var lite robustare, detta är ju inte alltid är en fördel men det är nått som tilltalar mig.

OBS: Detta är min egen åsikt, den är baserad på känsla och intryck som jag har fått efter ha tittat och provat dessa cyklar, huruvida enskilda komponenter på dessa cyklar är bättre eller inte vet jag inte.
 
Tycker inte riktigt att vi kom fram till några vettiga åsikter här, dvs Nishiki eller Scott, funderar själv på att köpa en P2 eller P1 men funderar om man ska ta XC5, nån som har erfarenhet från både Nishiki samt Scott? Lutar åt P2 nu fast det är baserat på utseendet :) Jag hade en nishiki tidigare och var lite missnöjd med smågrejer, kan haft otur dock...
 
Jag har en Scott Sportster P2 sen några år tillbaks.Trivs med den, min har fälgbromsar men nu tror jag modellen har fått skivbromsar, då är det ännu bättre.

Med crossdäck på funkar den bra på lite större stigar som inte är så tekniska.

Hälsn. BrittMarie
 

Liknande trådar