Schema

Hallå !

Någon här som vet vart man kan hitta information om längdskidor och träningsschema ? Mitt mål är att få en ordentligt bra kondition och behöver alla tips som kan ges. Helst av någon som har stor erfarenhet utav längdskidor.

Någon som vet någon bra sida eller som är väldigt kunnig inom området ?

Vilket är ditt mål?

Hej

Vilket mål har du?
Skall du åka längdskidor rent allmänt, tävla, åka Vasaloppet eller genomföra någon längre tur?

/J-E

Jag ska rycka in som flygbasjägare i augisti och vill vara väl förberedd. Kravet på milen är 48 ( löpning ), vilket inte alls är något högt krav, men jag vill kunna prestera bättre än så. Skulle kännas skönt om man kunde springa milen på runt 40 minuter utan att behöva kräkas om man säger så :)

Har löpt ett tag nu men skulle vilja byta till skidor nu när vinter snart är här. Jag kan satsa väldigt hårt om det så behövs, men jag vet inte så mycket om skidträning och hur man tränar bäst, så jag behöver tips...

Konditionsträning

Hej

Jag är ingen expert på området men..
Längdskidor ger ju en mycket mer allsidig träning än löpning så det är ett klokt val om man vill träna hela kroppen. Ben, mage, rygg, armar mm får bra träning.

Om du i första hand vill förbättra konditionen så skall du träna intervall och i backe. Men du behöver en hyfsat bra teknik för att kunna åka effektivt.

Börja därför i lugn takt, särskilt om du inte åkt så mycket förut, för att träna in tekniken. Långa raka svaga motlut tycker jag är bästa stället att träna diagonalåkning på. Stakåkning ger inte lika mycket träning för benen men bra träning för överkropp.

Bra och rätt vallade skidor gör det hela roligare och ger bättre teknik.

En bra webbsite med bl.a. träningstips för längåkning är http://www.skidsport.com/

Lycka till
mvh
Jan-Eric

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg