Hej,alla glada hundägare! Jag har efter att ha haft diverse hundraser blandisar och andra nu sedan 6 år tillbaka min absoluta favorithund,ras långhårig schäfer.Det blev två bröder och det funkar faktiskt över förväntan bra det är bara lite "gruff"om rangordningen ibland då de"ligger" väldigt nära varandra.Tror det funkar tack vare att jag är Alfatiken och markerar detta tydligt för dem genom att avstyra direkt med ett lågt morrande eller en tillsägelse.Nu är det så att jag har skaffat en dragsele o en enkel träkälke som jag provat på min ena kille.Han drog som han inte gjort annat.Men HUR? skall man egentligen träna dem? Hur mycket kan de dra?Hur många dgr i veckan? Behöver de ngra speciella skor/tasskydd?annan utrustning?Nu drog han packningen halva sträckan ca 1km o han blev Jättetrött då han är lite för ivrig av sig sedan plockade vi av kälken o han gick fritt.På hemvägen ca 3 km fick han dra bara kälken tom efter sig.När vi rastade så lade jag på honom ett täcke så han skulle hålla sig varm.Efteråt så undrar jag om man skall skölja av benen smörja in liniment el dyl.för att undvika träningsvärk/sträckningar? Jag har"bara"erfarenhet med hur man gör med hästar..TACKSAM! för tips och råd då både jag,vi och framför allt hunden tyckte det var JÄTTEROLIGT!!att dra/jobba.
Schäfer som draghund
- Trådstartare Billy 1
- Start datum
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Draghund Rottis/Schäfer? | Hundsport | 5 | ||
Erfaren draghund | Hundsport | 0 | ||
Ofokuserad draghund | Hundsport | 5 | ||
Träningsprogram för draghund? | Hundsport | 15 | ||
Jag vet inte om hon är nån draghund... | Hundsport | 15 | ||
mtb+draghund | Hundsport | 2 | ||