Scarpa Eclipse

Har just köpt mina första klätterskor någonsin - Scarpa Eclipse. Assköna. Jag är dock lite konfunderad av storlekarna...

Först köpte jag stl. 44, men när jag provade dem hemma var de för trånga i vänsterfoten, så det gjorde ont efter att jag haf dem på mig en stund.

Jag bytte idag in dem mot ett par stl. 44 ½. De är mycket skönare på vänsterfoten, men finns det kanske en risk att de blir för stora för min högerfot, som är den mindre av mina fötter?

Hoppas någon som äger ett par Eclipse kan tipsa mig om hur mycket de töjer sig osv, så jag inte lägger ut massa pengar på fel storlek ;P Tack!

Makini; sa:
Har just köpt mina första klätterskor någonsin - Scarpa Eclipse. Assköna. Jag är dock lite konfunderad av storlekarna...

:
:

Hoppas någon som äger ett par Eclipse kan tipsa mig om hur mycket de töjer sig osv, så jag inte lägger ut massa pengar på fel storlek ;P Tack!

Jag har haft mina eclipse ett drygt år. De tänjer sig
hyfsat (eller de kanske får mina fötter att krympa?).
Om du kan ha på dig skorna mer än 15min utan att halta, så rekommenderar jag den mindre storleken. Tur att du köpte dem vintertid, nu har du en massa bra tillfällen att traska runt inomhus för att stretcha skorna innan du hoppar ut å börjar klättra med dem.

Tack för svaret!

Har redan bytt till den lilla storleken, och känner på mig att det är rätt. Härligt att få det bekräftat i ord ;D

Vanligt med större vänsterfötter...

Var inne och prövade klätterskor under julhelgen, fick då veta av försäljaren, att det ofta var så att vänsterfötterna var större. Lite märkligt att det skulle vara så, trodde nog att det var jag som var lite felbyggd, men här har vi tydligen en till... =)

Att vänsterfoten är större stämmer nog mer eller mindre på så gott som alla. Jag har hört att det ska bero på att hjärtat alla stora pulsådror sitter på vänster sida. Vänstra sidan av kroppen skulle alltså få mer blod och därför blir vänstra sidans kroppsdelar större. Jag vet inte om det stämmer. Mina kunskaper i anatomi är klart begränsade. Jag vet bara att min vänstra fot är större än min högra, och jag tror också att min vänsterhand är en aning större än min högra.

Det vore kul att höra om det stämmer, eller vad det annars beror på att vänsterfoten är större. Nån som vet?

Förresten, nu när jag köpt klätterskorna, behöver man ta hand om dem på något speciellt sätt? Med all krita som hanmar på dem kanske de torkar i gummit eller nåt. Räcker det att bara torka av dem emellanåt?

Beror det på att man är högerhänt?

Nidve; sa:
Att vänsterfoten är större stämmer nog mer eller mindre på så gott som alla. Jag har hört att det ska bero på att hjärtat alla stora pulsådror sitter på vänster sida. Vänstra sidan av kroppen skulle alltså få mer blod och därför blir vänstra sidans kroppsdelar större. Jag vet inte om det stämmer. Mina kunskaper i anatomi är klart begränsade. Jag vet bara att min vänstra fot är större än min högra, och jag tror också att min vänsterhand är en aning större än min högra.

Det vore kul att höra om det stämmer, eller vad det annars beror på att vänsterfoten är större. Nån som vet?

Jag trodde att det berodde på att högerarmen är större (om man är högerhänt). Anledningen skulle i så fall vara att man pendlar armarna när man går. Men jag har ingen aning...

Nidve; sa:
Mig veterligt så är vänsterfoten ofta större på de som är högerhänta och vice versa.
I vilket fall som helst så finns det gott om undantag. Jag är själv högerhänt och min högerfot är nästan 8mm längre än vänsterfoten. Om det är någon som har det omvända problemet och samma storlek i övrigt så kanske vi ska köpa skor tillsammans någon gång... ;)

Makini; sa:
Förresten, nu när jag köpt klätterskorna, behöver man ta hand om dem på något speciellt sätt? Med all krita som hanmar på dem kanske de torkar i gummit eller nåt. Räcker det att bara torka av dem emellanåt?

Gummit hinner forhoppningsvis inte torka ut innan du har slitit ut det :)

Sjalvklart bor man rengora sina prylar. Vatten och tval fungerar bra att tvatta av sluorna med. Tycker du att sticket ar lite daligt sa kan man t ex torka rent sulorna med aceton eller rugga upp ytan lite med nagon hard borste (se till att vara varsam om du anvander stalborsten)...

Makini; sa:
Har just köpt mina första klätterskor någonsin - Scarpa Eclipse.

... ett extra tips för nyblivna ägare av Scarpa Eclipse (och kanske andra klätterskor): Lädret där skosnörena går igenom är ganska mjukt. Om du ofta drar åt snörena hårdare än dina vanliga kängor, så är det lätt hänt att snörena börjar skära igenom lädret och förr eller senare så är skosnörehålet avsågat. Ett sätt att förhindra detta är att skaffa nåt som heter öljett och klämma dit på de 3-4 översta skosnörehålen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qvintus53 Scarpa Dominator Sportklättring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg