Scarpa Denali TT

Dom passar

Thermo innebär att dom har Scarpas thermo innersko. Varmt, lätt och passar alla fötter. Du formar dom själv med hjälp av en ugn. Bara att shoppa på, passformen fixar du själv bara du vet vilken storlek du ska ha. Mät forens längd och maila TP, dom är kunniga.

Scarpa TT

Dojan ser lika ut som Denali XT med ett undantag.
Reglaget för gångläget är utformat på ett annorlunda sätt.
Jag har frågat hos sporthandlare som saluför Scarpa om dom tar in den nya TT, men tydligen är importören efterbliven för i alla fall Alpingaraget hade inte ens hört talas om dom.
Beträffande Innerskon är Scarpas värmesko ändrad sen första utgåvan. Dom är numera plöslösa.
Kvaliteten på dom gamla är av engångskaraktär. Mina är så nötta, hål i tyget på flera ställen,efter ca 45 dagars användning. Får väl hoppas att dom nya håller högre kvalitet.
Det är väl som vanligt med Randogrejer. Bättre att köpa på Alpen. Mycket billigare och bättre utbud.

Garmont Megaride/Adrenalin

Hur då? Nån förbättring eller försämring tro? Ibland så känns det som de ändrar bara för sakens skull.
Jag skall även se I fall jag kan få pröva eller klämma lite på Garmont Megaride (3200g) eller Adrenalin (3770g). Väger ju lite extra jämfört med Scarpa Denali TT/XT. Men det kan man kanske ha igen på vägen ner eller i pisten?
Är det någon som har erfarenhet av Megaride, Adrenalin och Denali så är jag tacksam för synpukter.

Jag har provat både Megaride och Adrenalin i fransk butik förra säsongen.
Dock ej provåkt dom.
Adrenalin fanns i få exemplar i en storlek sent förra säsongen.
Trots att den ej passade mej, något för liten, kändes den som en mycket bra sko. Jag skulle bedömma den som en racingsko med gummisula väl styv att gå i.
För mej kändes den tyngre än den vikt du redovisar och i butiken i Bourg St Maurice där jag hittade dom fanns en våg och jag fick ungefär 3900g. Dom var i alla fall tyngre än mina Denali XT med Värmeinnersko.
Megariden är något mjukare än Denalin. Allmänt ger Garmont ett mer välgjort intryck än Scarpan som är ganska yxigt tillverkad.
Ett annat alternativ är Lowa som har en jämförbar doja med Megaride

Re: Garmont Megaride/Adrenalin

Bultfeber; sa:
Hur då? Nån förbättring eller försämring tro? Ibland så känns det som de ändrar bara för sakens skull.
Jag skall även se I fall jag kan få pröva eller klämma lite på Garmont Megaride (3200g) eller Adrenalin (3770g). Väger ju lite extra jämfört med Scarpa Denali TT/XT. Men det kan man kanske ha igen på vägen ner eller i pisten?
Är det någon som har erfarenhet av Megaride, Adrenalin och Denali så är jag tacksam för synpukter.
Jag har ett par Denali XT med Thermo innerskon. Jag tycker de funkar klockrent, ända jag kan klaga på är att de ger mig en tendens av "bakåtlut" vid åkning. Kommer att borra ett extra hål i skenan bak på pjäxan som gör att jag kommer längre fram.
Annars upplever jag dem nästan lika stabila som en alpin-pjäxa fast mycket lättare och smidigare.
Mvh
Johan Andersson

Scarpa XT/ TT/ Tornado Vs. Garmont Adrenaline

Har kört med XT och TT nästan dagligen vintertid i 6år både i lift, på toppturer och Kite skiing. Behöver nya skal och hadde stora förhoppninga på den nya Tornadon tills jag fick veta att dom har samma smala "damsko" läst som dom andra modellerna, (man kan undra vems fot dom tagit formen efter, måste vara någon med stortån i mitten!) Orkar inte fortsätta med besväret att försöka blocka till rätt form varje säsong pga. att plasten inte håller formen efter blockning, så nu blir det Garmont Adrenaline i stället som har rakare insida och därmed bättre platts för stortån i tå boxen redan från början.

køp andra !

Mina scarpa är skitsmala, runda innuti och har dåliga innerskor. Dessutom är scarpa før raka i skaften.
De är gjorda før gamla franska skidlärare med ett stort tungt mynt mellan skinkorna. Pjäxorna måste med andra ord byggas om av dig själv før att få en ok lutning (om du inte åker som en sådan där skidlärere). För att få ut plattan riskerar du att slå loss hela mekanismen ur plastkalet i bakkappan. Plattan är lite bockad och sitter utav bara helv.... Har du väl fått ur den och skall børja borra kommer du att upptäcka vilket otroligt hårt stål de valt att använda i just den där lilla biten. Något härdat, syrafast stål trodde smeden som førstørde tre borrar i sin stora pelarborrmaskin och ångrade att han bara hade sagt 20 kr før ett så litet jobb. Kolla en annan sko. Garmont till exempel.
[Ändrat av jonken 2005-11-28 kl 20:47]

Re: Garmont Megaride/Adrenalin

Bultfeber; sa:
Hallå!
Jag har körde på Garmont Adrenaline förra säsongen. Eftersom jag hade min dotter på ryggen 95% av tiden så provade jag ingen hårdkörning i pist. Var dock tydligt klenare än ett par "alpinracers". Kan tyvärr inte jämföra med andra skidbestigningspjäxor då jag ej provat några. Testade skorna på en riktig toppbestigning, Sylarna i maj. Lätta och fina uppför tyckte jag. Hyfsade utför (slask ena dan och skare andra), skulle inte trivas alls med vekare. Utförligare recension kommer till våren om jag orkar.
/pimmen

Jag kör ett Denali XT. Min tjej kör ett Garmot Adrenaline. Så jag har inte prövat bägge men jag har klämt och känt på dem och adrenaline känns som en nerförs pjäxa med möjlighet att gå uppför i. Den är tung, ser stabil ut och kommer tom med en alpinsula som man kan byta till så att man kan köra med den i vanliga bindningar. Men den går bra att gå med verkar det som om man man bara tycker vikten är ok.

Denalin är lite mittemellan, den är varken bra på det ena eller andra. Den har lite för rak vinkel för att vara riktigt bra att köra nerför. Lättare än adrenalin men inte alls lika lätt som de lättaste turpjäxorna. En kompromiss... Jag kör bara i dem nufötiden. Orkar inte dra med mig min tunga alpinpjäxor också. Jag har bred fot och de passar ändå, men då har jag fått mina skal tillfixade och jag kör inte med standardinneskorna heller, kommer dock inte ihåg vad det är för innerskor jag har.

/D

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg