Scanner

Hej!
Har nu köpt mig en Mio 168, och vill ladda den med "svampplockarkarta" i mitt närområde (Norrbotten). Gröna kartan existerar ju inte annat än på papper här uppe. Funderar nu på att scanna en bit av denna och nyttja den i Mio:n med hjälp av Fugawi. Men, måste nu köpa en scanner vilken jag klarat mig utan hittills.Undrar nu om det spelar någon roll vilken scanner jag väljer för detta ändamål. Vet att jag tidigare läst något om A och 0 vad gäller scanner i dessa sammanhang, är det något man bör tänka på?Tacksam för tips!

Finns det någon annan karta som lämpar sig enl. o. så är jag givetvis tacksam för förslag.

Inga särskilda krav

Hej!
För att scanna till Fugawi krävs inget, som inte finns i alla scanners.
Tänk dock på att du kanske kommer att använda den till annat också när du ändå har den. Du kan fundera på att skaffa en "allt-i-ett" apparat dvs med både skrivare och scanner i. Bra om man kanske vill spara plats. De flesta sådana kan också användas som kopieringsmaskin utan att datorn är igång. Exempel på sådan är Epson Stylus CX3650 som kostar ca 1350:- Om du ändå vill ha en separat scanner så kan du få en sådan från 700:- och uppåt.
Om du har en hyfsad plånbok kan du köpa Blå kartan på CD-rom som täcker hela Norrbottens län tilldet facila priset av 3995:-
Bertil
[Ändrat av bertilstenfeldt 2004-12-30 kl 12:07]

Fastighetskartan borde finnas även däruppe. Kostar visserligen 40 kr per kvadradkilometer men det blir rätt mycket svampterräng för priset av en scanner. Du kan få dem i RIK-format. Funkar utmärkt i Fugawi. Jag har kört med det en hel del på Öland och i Småland på ique 3600 och är mycket nöjd.

En sak som spelar in är väl upplösningen. Jag har scannat några fjällkartor i 400 dpi, och det räcker ganska bra - man kan se färgpunkterna i kartutskriften, så att använda högre upplösning är nästan onödigt (och ger gigantiska filer). Lägre upplösning än 300 dpi kan nog bli lite grötigt. Om man dessutom vill anpassa kartorna till ett koordinatsystem (t.ex. rotera dem) så kan det vara bra att ha lite högre upplösning - man kan ju tappa en del upplösning när man roterar bildfilen.

De allra flesta scanners klarar nog 400 dpi, så det borde inte vara något problem.

Re: Gröna kartan

Brune; sa:
redbreather; sa:
Gröna Kartan har funnits ett bra tag i digitalt format
ja, men inte i Norrland http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=9B dit Norrbotten definitiv hör.

Per Brune

För ordningens skull får jag väl påpeka att södra Norrland finns, alltså Gävleborgs, Västernorrlands och Jämtlands län.

PS Jag kollade på Lantmäriets hemsida och det ser ut som man kan köpa digital terrängkarta över norra Norrlands kustland via nätet. Pris 1,19 kr/km2.

http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/product_info.php?cPath=3_4742&products_id=22

Länken kanske inte fungerar. Den kan behöva någon cookie som finns hos mig. Kolla på Sverigebilden och Din karta.
[Ändrat av haraldn 2004-12-30 kl 16:02]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersm GPS + kartprogram = 3D-scanner?? Navigering 1

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg