Saxiska Schweiz/Böhmen

Jag har fått en anledning att åka till Prag lite då och då, eftersom en polare pluggar där, och vet om att området kring den tysk-tjeckiska gränsen ska vara ett populärt tillhåll för åtminstone tyska klättrare.
Jag var medlem i Deutsche Alpenverein härom året och fick lite tips ur deras tidning, men finns det någon på Utsidan som har varit o klättrat i det som brukar kallas för Sächsische Schweiz på tyska, men det borde också vara del av Böhmen?

Det finns några få förare på tyska vad jag vet, men vet inte riktigt vad som är bra och vad som är mindre bra så att säga...

Alla tips är av intresse!

Senast ändrad:
Tjena Anders,

Jag har klättrat i Sächsische Schweiz och det var en riktig upplevelse. Om du gillar tradklättring är ett besök ett måste. Man klättrar främst på sandstenstorn som är upp till 80 meter höga. Förare finner du definitivt i lokala sportaffärer.

Sachsen har gamla och lite udda klättertraditioner. Topprepsklättrare är i allmänhet inte välkommna. All säkring sker med knutar som kilar. Krita, friends och vanliga kilar är förbjudna. Detta är på grund av att sandstenen lätt "slits ut". Utan dessa regler skulle man inte få klättra överhuvudtaget. => kräver bra psyke (eller moral som tyskarna säger). Bultar finns men oftast med väldigt långa mellanrum (typ 1 per 50 meter)

Dock är andra saker tillåtna som till exempel mänskliga pyramider och hopp mellan tornen. Hoppen är ofta förknippade med skador och har en egen gradering. Här är en bild på en grad 3 (utav 4)

http://www.teufelsturm.de/fotos/anzeige.php?fotonr=701&thumb=no

Personligen tyckte jag att det var mer eller mindre soloklättring och klättrade bara leder långt under min normala tradnivå.

/Olov

ja jävlar, det verkar ju minst sagt spännande....

jag kommer ta en tur till dresden rätt snart, så jag får kanske ta och införskaffa mig en förare eller två och se vad som står till buds.

tack för infon!

brukar kallas för Sächsische Schweiz på tyska, men det borde också vara del av Böhmen?

Den tjeckiska (böhmiska) delen kallas för "Ceskosaske Svycarsko" (dvs "bömisk-saxiska Schweitz"). Den är ungefär lika stor som den tyska delen. Väldigt fint område!

Finns flera andra liknande områden i norra Tjeckien: Cesky Raj, Teplicke skaly, Adrspasske Skaly, m.fl.

men finns det förare eller guideböcker på ett "vettigt" språk om den tjeckiska delen? ett vettigt språk för mig är antingen engelska eller tyska...
jag är i prag för tillfället, och har inte hittat nåt annat än på tjeckiska.

Senast ändrad:
men finns det förare eller guideböcker på ett "vettigt" språk om den tjeckiska delen? ett vettigt språk för mig är antingen engelska eller tyska...
jag är i prag för tillfället, och har inte hittat nåt annat än på tjeckiska.

Engelska/tyska guideböcker om just bergsklättring vet jag inte. Det finns för fotvandring... Gå in på butiken "Kiwi" på gatan Jungmannova och fråga. Har inte dom så hittar du det nog inte.

Gå in i någon större hiking-butik (t.ex. Hudy eller Rockpoint på gatan "Na Perstyn") och fråga dom om instruktörer. Dom kanske har böcker också.

Det är mindre än 5 minuters promenad mellan Jugmannova och Na Perstyn...

jag var inne på både rockpoint o kiwi igår, o köpte en vandringsbok på tyska, så det är ju ett steg. den hade ett litet kapitel om klättring, och var man kunde hitta fina klippor, men det var ju ingen förare som sådan.

många tack för tipsen, jag hör av mig med info när jag vart i dresden o kollat.

jag glömde ju att i tyskland stänger på söndagar, så det blev ingen bok därifrån. däremot var tågresan mellan prag o dresden riktigt fin, med många fina klippor nära små byar. bad schandau precis vid gränsen verkar intressant.
billig tågresa var det också.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg