• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Saturnusmåne lättvandrad?

0,1020,426346,00.jpg


Denna bild kom nyss in från den där plåthinken "Huygens" som landat på Titan.
Ser ganska lättvandrat ut, ungefär som Tjäktjapasset, om ni frågar mig.

Så här skriver fackorganet för utomjordisk terrängbedömning, DN:
"Forskarna misstänker att Titan under de täckande molnen påminner om Skandinaviens fjällkedjor, med höga, snötäckta berg och eventuellt också stora sjöar."

Dessutom lär det finnas metansjöar.
Tänker ni vad jag tänker?
Int' har man bränsleproblem däruppe int'!

Undrar bara om det inte vore lite overkill att ha rymddräkt, för det ser ju inte så farligt ut, när allt kommer omkring. Kanske räcker det med en rejäl membranjacka och en tältkåta.

/Georg
[ändrade ett artikelfel]
[Ändrat av sachsaren 2005-01-15 kl 01:39]
 
Känns också som att det vore helt motiverat med en sån där titanmugg vi debatterat i nån tråd för ett halvår sen.
 
Möjligen kan man tänka sig att det inte är tillrådigt att tända köket i närheten av en sån metansjö. Borde det inte lukta ganska illa också? Sedan funderar jag även på flugvalet i dessa sjöar??
 
Titan-kalsonger.

Hörde alldeles nyss att det var ganska kallt däruppe, så ta ett extra par långa kallisonger med er!
/Georg
 
Det var en imponerande utflykt. Datan skulle tydligen ta 10-15 år att anlysera. Hoppas man får uppleva när människna tar sig bort från detta solsystem. Med tanke på det lilla som hänt sen Gagarin för typ 40 år sedan så lär det bara vara en önskedröm. Det lär väl krävas ett paradigmskifte eller nåt.
 
Nyss avslöjat: Inget pryltest på Titan!!

crazy; sa:
krävas ett paradigmskifte eller nåt.

Paradigmskifte?

Mo' money!

Den här lilla utflykten kostade ju ungefär en halv miljard euro. Lite väl dyrt, bara för att inse att det är svinkallt och i övrigt som på Tjäktjapasset.
Se fackorganets ovanstående uttalande!

En halv miljard. Av mina skattepengar.

De hade åtminstone kunnat testa lite friluftsutrustning där uppe. För mina skattepengars skull.
Inte vet jag, kanske typ doppa en membransko i en metansjö.

Nä, usch så elitärt det är med rymdfärd. Inget för oss enkla skogsvandrare. Men betala får vi ändå, usch så hemskt orättvist det är.

/G.
 
Re: Nyss avslöjat: Inget pryltest på Titan!!

sachsaren; sa:
Nä, usch så elitärt det är med rymdfärd. Inget för oss enkla skogsvandrare. Men betala får vi ändå, usch så hemskt orättvist det är.

/G.

Nu har man ju inte sett någon skog ännu på de foton som tagits. är det kanske där skon klämmer:)

Å andra sidan tror jag att en tät skog skulle vara livsfarlig att vandra i med de långa steg man kommer att ta med tanke på att gravitationen är lägre där än hemma i Uppland.
 
Det blir nog jobbigt att tända köket med tanke på att det är i storleksordningen 150-200 grader kallt. Dessutom måste det vara jobbigt när det regnar metan som sipprar igenom membranjackan, kallt.
 
Finns det syre?

När man skall elda behövs som bekant syre och värme lär man behöva i 200 minus.

Verkar bättre att låta maskiner sköta utforskandet av Titan. Att försörja en människa med allt inklusive syre, näring och värme via medskickade förråd blir dyrt.

Thure