Satelittelefon-relä från Garmin: Inreach messenger plus

Garmin släpper en ny pryl för den som vill vara lite mer uppkopplad bortom mobilnätet
Du kan parkoppla med en mobil sedan skicka, text, bild eller röstmedelande via garmins dedikerade appar.
Jag tolkar det där med som ett slag relä för din "vanliga" mobil att kunna skicka vissa typer av meddelanden via satelitnät istället.
Det är ju inte ett renodlat modem så du kan köra med mobilen som du vill på vanligt stt utan du är låst till garmins appar.
Abbnonemang från 200kr/mån för privatpersoner enligt

Någon som provat ännu?

/Patrik, ser inget pesonligt behov just nu
 
Hmm. Läste och kommer fram till att man ändrat abonnemangsvilkor och möjliga val. Såklart har det blivit dyrare:
Billigaste månadsabonnemang med 30 dagars bindningstid kostar nu 200:-. Årsavgiften som tidigare gällde för ”Freedom” är ersatt med en aktiveringsavgift på 535:- . En aktiveringsavgift utgår varje gång du aktiverar eller återaktiverar ett abonnemang!
https://support.garmin.com/sv-SE/?faq=nVmBNWZg1v3zNcPXlBnlI8
Vi som har gammalt abonnemang forsätter enligt gamla prisplanen.
 
Hmm. Läste och kommer fram till att man ändrat abonnemangsvilkor och möjliga val. Såklart har det blivit dyrare:
Billigaste månadsabonnemang med 30 dagars bindningstid kostar nu 200:-. Årsavgiften som tidigare gällde för ”Freedom” är ersatt med en aktiveringsavgift på 535:- . En aktiveringsavgift utgår varje gång du aktiverar eller återaktiverar ett abonnemang!
https://support.garmin.com/sv-SE/?faq=nVmBNWZg1v3zNcPXlBnlI8
Vi som har gammalt abonnemang forsätter enligt gamla prisplanen.

Gäller dessa prisplaner även om man har en mindre avancerad äldre sändar-pryl som bara kan sända text?

/Patrik
 
Gäller dessa prisplaner även om man har en mindre avancerad äldre sändar-pryl som bara kan sända text?

/Patrik
Ja, de gäller för alla deras inReach-gadgets. Men bara vid nytecknande. Den som köper en begagnad inReach Mini på Blocket får de nya priserna för abonnemanget. Har du redan en gammal pryl med vilande Freedom gäller den gamla prisplanen.
 
jag läste fel i informationen, så Bengt har rätt ang gamla abonnemang.
 

Bilagor

  • 1726747670756.png
    1726747670756.png
    32.6 KB · Visningar: 8
jag läste fel i informationen, så Bengt har rätt ang gamla abonnemang.
Nja. Mycket att läsa. Nu ser jag att gamla Freedom planer kommer att göras om till motsvarande nya plan vid nästa årsförfallodag.
Sen hittar jag en abonnemangstyp de kallar ”Enabled” för 8 USD i månaden…
Det här lär klarna så småningom. Detta offentliggjordes i går den 18 september!
 
Om man jämför med en vanlig InReach Mini 2...vilka nya funktioner får man då med denna nya mojäng?
Som jag tolkar det finns du svaret i andra meningen jag skrev i första inlägget:
"Du kan parkoppla med en mobil sedan skicka, text, bild eller röstmedelande via garmins dedikerade appar."

Jag kan inte läsa mig till att någon äldre modell kan skicka bilder och röstmeddelanden (antar att det är skicka inspelade ljudfiler och och inte vanligt duplex-samtal, inte ens ta emot ljudfiler).

/Patrik
 
Garmin lika röriga som vanligt... så "Enabled" är den bästa abonnemangsformen för oss som bara vill använda den några veckor per år och då framförallt skicka förinställda "Jag lever"-meddelanden? Då kostar det 8 USD för en månad och sen "aktiveringsavgiften" som ersätter årsavgiften?
Störigt om man åker på flera trippar om året, det är ju inte prisvärt att betala aktiveringsavgift 2 gånger eller att betala ett flertal månadsavgifter a 8 USD om det är tex en sommar och en vintertur. Blir nog till att jag tar med en PLB istället på de lite kortare tripparna där det inte är så noga med väder och meddelande funktionen.
Ca 650 spänn årsavgift för att kunna använda inReach en månad i mitt fall gör ju att man börjar spana på konkurrerande system.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Garmin nere Säkerhet och räddning 20

Liknande trådar