Satelitbaserad isspaning

Nu börjar det likna något, Amerikanarna har ännu en gång skickat upp sateliter som gör livet lättare för skridskoåkare. Först GPS sen EROS A1. Jag hörde på vetenskapsradion i morse att bilder från "spionsateliter" ska börja publiceras på nätet via Lantmäteriers hemsida (www.lantmateriet.se). Bilderna har så hög upplösning att man kan se stigar (läs råkar) och de uppdateras 2 ggr per dygn. (Givetvis krävs klart väder.) Detta borde väl vara den ultimata lösningen för isspaning. Sateliten ska börja producera bilder under Mars månad, så vi kanske kommer att hinna dra nytta av bilderna redan denna vinter. Om jag har förstått kommer det vara gratis att bara titta på bilderna, vill man ha pappersbilder kommer det kosta.
Man skulle faktiskt kunna tänka sig att man med hjälp av alla tekniska hjälpmedel som nu finns på nätet kan hitta isen OCH bestämma tjockleken. (1) Satelitbilderna hittar nyisen (återstår att se hur tydlig kontrasten mellan kärnis och öppet vatten är). (2) Vägverkets alla väderstationer rapporterar lokal temperatur, vind och nederbörd. (3) SMHI's data på luftfuktighet och molnighet. (4) Allt matas in i en isprediktor (t.ex. isplanket) och uppdateras kontinuerligt. Enda haken är att isprediktorn endast kan beräkna tillväxt, inte hur isen smälter, men det finns säkert teorier för det också. Kanske kan den (enligt ryktena) stormrika klubben SSSK finansiera forskningsanslag för att utarbeta en hemsida med natoinell israpportering. (Risken är kanske dock att man måste vara medlem för att få tillgång till informationen...)

(Ja, jag är fysiker och gillar att spekulera.)

Stormrika...

...är vi knappast. Balanserat läge vore en riktigare beskrivning. Rykten och myter har en enorm växtkraft utanför slutna organisationer. Beträffande just slutenheten har mycket hänt på senare år. Under Thures ledning har "Klubben" intagit en betydligt öppnare hållning utåt. Och jag gissar att mer kommer.
T

Utmärkt!

Jamen då så. Lite riskkapital kanske ni kan skaka fram, tänk bara på intäkterna med en nationell israpportsida som baseras på vetenskapliga observationer!

(Jag hoppas du inser att jag har en (minst sagt) ironisk underton i mina ideer.)

Stormrika är precis vad vi är

Vi bor precis mitt i världens bästa skridskoområde och just nu ligger det slät fin is på nästan varenda pöl. Vad mer kan man begära. De stackars skridskotokiga holländarna fick hålla till godo med knappt en helg med is och i fjol inget alls. Ja orättvisan i världen är stor.

Så ut och njut av isarna alla som kan.

Åter till huvudämnet. Att få tag i sattelit eller flygbilder som visar skillnad mellan is och öppet vatten vore av stor nytta. Speciellt om de går att få i realtid. Ser man snö också så är det ännu bättre. Jag hoppas du har rätt om gratis tillgänglighet, annars brukar sattelitbilder vara snuskigt dyra.

Strax norr om...

Johan Porsby skrev "Vi bor precis mitt i världens bästa skridskoområde...". Som östgöte skulle jag vilja korrigera detta: Ni bor strax norr om världens bästa skridskoområde... :)

Inte precis

"Precis mitt" var kanske en liten överdrift. Jag tror vi bor i samma "världens bästa skridskoområde", på var sin kant måhända.

Och i morgon skall jag ut och "casha" in lite av vår rikedom. Hoppas du kan det också. ;-)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg