Sarvesvagge till Tarradalen

Hej,

Vi är tre killar som har tänkt gå en tur i Sarek.
Jag undrar om det är någon som har en aning om hur det kan vara att gå förbi Nåite genom Sarvesvagge västerut ut förbi Tjågnårisvárásj. Är det svårframkomligt?
Går det sedan att gå söderut längs med Tjågnårisjåhkå och senare Vassjajåhkå fram till Tarraluoppalstugorna vid Padjelantaleden?
Hur lång tid kan det ta att gå från Nåite till Tarraluoppalstugorna?

Tack!
Henrik

Ska inte vara så svårt

jag antar att "från Nåite" innebär att ni går på den sidan av dalgången.

Hur kommer ni dit? Den sammanslagna jokken från Nåitevagge och Lullihavagge kan kanske vara krävande. Jag har dock bara gått där en gång.

Jokken från Nuortap Luottojekna är kall och strid men har inte varit svår någon av de två (tror jag) gånger jag gått där.

Jeknavaggjåkåtj rinner på en "slätt" så det finns alltid något lugnare ställen. Har korsat den en gång, kan inte minnas att det var svårt.

Sen är det väl bara att gå! Jag gick den vägen från Tarraluoppal en gång med det var länge sedan.

Missa inte Övre Njåtsosvaggen när ni är där! Att gå övre Njåtsosvagge - Kåbrekjauratj - Låptovakkjaure - Tarraluoppal kan vara "värt en omväg" som det heter i Guide Michelin.

Per

Från Nåite...

Hej
Hur kommer ni till Nåite? Nåväl, jag har gått från Kvikjokk - Boarek - runt Piellorieppe - in i Sarvesvagge. Det var frukansvärt tungt men inga vad. Beror alltid på regn och smältvatten.
Men från Nåite och västra Sarvesvágge är det lätt. Jag gick från jokken som kommer från Nuortap Luottojekna till Darraluoppal på en dag. Så från Nåite kan man räkna med 2 dagar. Ha det // Roland

Sarvesvagge är inga problem, man följer i princip en stig hela vägen. Jokkarna är ganska beskedliga och kommer inte vålla er några problem, ingen av dem var något riktigt vad, det var mer att hitta smarta vägar över så klarar man torrskodd.
Padjelanta är ganska småkuperat, det går mer eller mindre upp eller ner hela tiden, så det tar gärna lite längre tid än vad man förväntar sig då man tittar på kartan.

Ta vara på Pers tips om övre Njåtosvagge och Låptovakkjaure, inte så lång omväg men fruktansvärt vackert. Det är en av de mindre frekvent trafikerade delarna av Sarek som också kan ge gott utbyte av djurliv. (Egentligen är det väl mellersta Njåtos och Tjoulda som har riktigt gott om djur men man kan sitta och spana i kikare/teleobjektiv från de övre delarna)

Håller med de andra, 2-3 dagar är lämplig tid från Nåite beroende på hur man gör med Njåtos.

/Björn

Hej,

Tack för svaren.
Jag kanske ska tillägga att vi tänkt gå från Kvikkjokk via Pårek, korsa Gådojåhkå över bron och sedan genom Lullihavagge ner till Sarvesvagge. Och sedan västerut mot Nåite.
Med den information som vi nu har verkar genomgången till Lullihavagge och nedgången till Sarvesvagge kunna presentera största hindret?

Som tidigare kanske framgått tänkte vi gå Tarradalen tillbaka till Kvikkjokk. Möjligen försöker vi gå Jiegnavagge förbi Svenonius glaciär och längs Luohttojåhkå ned i Njoatsosvagge för att sedan snedda västerut över till Tarradalen. Men detta är troligen alldeles för optimistiskt. Räknar med att gå hela denna runda på 7-9 dagar?

/Henrik

Nedgången via Lullihavagge

Hej!

Nedgången via Lullihavagge till Sarvesvagge är stenig, men ingen "katastrof"! Kanske bör man avvakta om vädret är blött och därmed stenarna är hala, men annars klarar man det ganska smidigt. Det tar dock rätt lång tid för den relativt korta sträckan.

Gådotjåkka kan i gynnsamma fall vadas rätt långt uppströms från bron. Jag har gjort det en gång utan några som helst problem efter ett par solskensdagar med kalla nätter. Där "tjänar" man lite tid, om man inte har någon annan anledning att gå ner till bron.

Området öster om Pårtetjåkko är annars värt ett längre uppehåll.

Mvh Bert

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
tbergman Från Jeknavagge till Sarvesvagge Fjällvandring 7
Walters Sarek, från Sähkok till Sarvesvagge Fjällvandring 7
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Sigi Sarvesvagge Lullihavagge Fjällvandring 3
Sigi hoppa över kanjon i Sarvesvagge? Fjällvandring 3
brigas Spånar på ruttförslag alka-sarvesvagge Fjällvandring 13
plp Från söder in i Sarvesvagge? Fjällvandring 0
gloten Tuottarstugorna/Sarvesvagge. Fjällvandring 2
chrissopoulos Luohttolahko ner i sarvesvagge väster om nåite? Fjällvandring 1
Lars G A Snårskogen i Ö Sarvesvagge: hur besvärlig är den? Fjällvandring 1
Lars G A Hur är jåkkarna i Njåtjosvagge och Sarvesvagge? Fjällvandring 3
Krillan staloloukta-sarvesvagge Fjällvandring 15
mogens Rapadalen-Sarvesvagge Fjällvandring 3
Sarvesvagge - Tielma Fjällvandring 1
Sarvesvagge-Alkavagge Fjällvandring 2
majjen Resa till Sulitelma Fjällvandring 9
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 238
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 26
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg