Sarekvandring

Precis tillbakakommen efter en vecka i Sarek. Lägger upp en Picasalänk imorgon med lite bilder.

Gick ca Akkastugorna > bron NV om Kisurisstugan > syd mellan Sjpietjav och Gisuris > längs nationalparksgränsen ned till Guohpervagge > Guohpervagge österut till Skarja > Pielastugan > norr om sjöarna bort till renvaktarstugan V om Slugga > till småsjöarna mellan Gahppo och Vuovres > ned mot Pietsaure och samelägret i SO > Salto.

Tror aldrig jag har upplevt en Sarekvandring där det har varit så torrt i terrängen som detta år. Stora delar av Guohpervagges stränder som normalt är så sanka att man måste gå högre upp gick man nu helt torrskodd över. Och väldigt lite vatten i jokkarna, behövde vara vada Siergajåhkå (och som alltid den lilla jokken vid samelägret vid Pietsaure) - alla andra jokkar kunde man hoppa över fr sten till sten.

Fint väder också, kunde gå stora delar av veckan i kortärmat och hade sol tre dagar. Och höstfärgerna var helt fantastiska.

Mats

Vackra bilder:). Spännande att se hur naturen ändrats sedan vi själva vandrade i dessa trakter för bara en dryg månad sedan pga höstens intåg.

Tack alla! Jag har aldrig sett sådana höstfärger i Sarek tidigare - och då har jag ändå gått ungefär vid den här tiden förr om åren.

Mats

Tror aldrig jag har upplevt en Sarekvandring där det har varit så torrt i terrängen som detta år. Stora delar av Guohpervagges stränder som normalt är så sanka att man måste gå högre upp gick man nu helt torrskodd över. Och väldigt lite vatten i jokkarna….
Mats

Du verkar ha en del erfarenheter av Guohpervagge. Hur ser terrängen ut där? Svåra vad? Rekommenderas norra eller södra sidan?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg