Sarek är härligt - och mödosamt!
Jag blir alltid glad när jag hör att människor vill besöka Sarek. Det är ett underbart område. Samtidigt får man konstatera - precis som flera redan gjort här - att det sällan är enkelt. Särskilt vissa områden erbjuder stort motstånd som vid besvärliga väderförhållanden kan bli övermäktiga för vem som helst.
Till exempel alla de här jokkarna och vaden. Ibland innehåller de bara måttligt med vatten och kan vadas utan större problem av en som är van. Men ibland blir det för svårt även för den mest härdade fjällräv. Därför gör jag som majjen - rekommenderar att skaffa en eller två böcker om Sarek och läsa både om de allmänna förhållandena och om de speciella färdvägar du tänkt dig. (Jag talar här förstås i egen sak, men jag tror verkligen på boken som ovärdelig hjälp för fjällvandringen.) Grundstens bok är den mest fullständiga, min egen skriven mer för den som vill börja upptäcka Sarek. Och det finns ytterligare några i handeln.
På den väg du skissat finns flera stora och svåra jokkar som inte alltid går att komma över där man tänkt. Ibland går de inte att vada alls. Gasskagårssåjågåsj ska väl inte vara problem utom vid mycket regn, så det blir väl vid utloppet där Sarvesjåhkå rinner ut i Rahpaädno som det blir riktigt svårt. Vanligtvis går man uppströms en rejäl bit (5-7 km) för att kunna komma över. Sedan är det jokkarna på östsidan av massivet Ålkatj (Oalgasj) där bland annat jokken från glaciären Jågåsjgaskasjiegna ibland är mycket strid och svår. Suottasjjåhkå som kjpil nämner är också rejält tuff. Dessa svåra jokkar medför att man ofta måste vänta på lägre vattennivå (i bästa fall tidigt nästa morgon) och detta gör i sin tur att en noggrann dagsplanering kan visa sig vara alldeles för optimistisk. Jag brukar rekommendera reservplaner som kan förkorta turen om man kommer i tidsnöd. I värsta fall får man vända, men det fungerar ju bara innan man hunnit halvvägs.
Ja, det finns mycket mer att säga, och du har säkert hämtat in en massa kunskaper redan. Men en Sarektur genom såpass ovanliga områden som denna har (i sin mellersta del) behöver ett detaljstudium, jokk för jokk och ravin för ravin. Vidare hur markförhållandena är, var de värsta videområdena finns, var det finns stigar att ta hjälp av, osv. Jag tror att det allra mesta går att hitta på Utsidan, men det kan vara mycket letande och ett par böcker sparar en hel del tid. Personligen hjälper jag gärna till i mån av tid att svara på frågor om Sarek, och ju mer konkreta frågorna är desto bättre.
Lycka till med dina spännande planer! Det är fantastiska områden du tänker dig till, men jag tror det finns mindre mödosamma vägval som skulle ge dig lika fina upplevelser. Andra har gett bra förslag om det i sina svar.
Fjällhälsningar //Hans