Sarektrubbel

Sitter och kollar in en Sarekrutt då Jotunheimen blir inställt i år :(

Har några frågor till er som varit på dessa platser, gärna bilder om ni har eller kan hänvisa till ;)

1. Enklaste vägen upp till Ahkka? Ner och upp till Stortoppen söderifrån?

2. Från Nijak upp till Kantberget, Gavelberget, 1928:an, 1912:an, Gavabakte, Vargtoppen. Mihkatjåhkkå och ner längst med Mihkajegnas västliga kant... möjligt?

3. Kommer man sedan över till andra sidan Smajillajåhkko?

// Jocke

Ingen som kört denna sträckning? Dvs sydliga "kammen" av Sarektjåhkko-massivet från väst till öst i princip?

Fram med kartorna nu! ;)

// Jocke

Upp på Akka finns det flertal vägar. Vanligast är väl att gå från norr över Hyllglaciären och sen vika av väster ut uppför kammen, för att sen gå över haket till toppen.

Jag hade tänkt reka av området i sommar, genom att slå läger rätt högt upp och sen ta topparna från några olika håll. Det skulle vara intressant och se ifall det gick att gå från söder upp för någon av de branta glaciärerna.

Sarektraversen är det väl rätt många som gått. Vanligast är att gå från söder över Mikkajekkna och då strunta i Nordtoppen, då det är ett luftigt hak mellan den och Stortoppen. Från norr ser Stortoppen väldigt skarp ut.

Allmän säkerhetutrustning för glaciär krävs, men säkring för klippa behövs inte.

Menade du bestigning av Stortoppen nu när du pratade om Sarektraversen?

Det är iof lite intressant också, Stortoppen, Sydtoppen och Bucht-toppen från Mihkkajegna..?

Nordtoppen från nordsidan.

// Jocke

Läste inte så noga... Ja, Sarektjåkkås stortopp.

Kavapakte är riktig fin. Gjorde en solobestigning på den toppen förra sommaren, men kom på grund av is och snö inte riktigt upp. Ska försöka i år igen, men då går jag nog tillbaka ner över glaciären.

Vilken tid ska du upp?

viktorjonsson; sa:
Läste inte så noga... Ja, Sarektjåkkås stortopp.

Kavapakte är riktig fin. Gjorde en solobestigning på den toppen förra sommaren, men kom på grund av is och snö inte riktigt upp. Ska försöka i år igen, men då går jag nog tillbaka ner över glaciären.

Vilken tid ska du upp?

Aha, så det är möjligt att ta sig upp på Stortoppen, Sydtoppen och Bucht-toppen via Mihkajiegna?

Oki, jo, har sett en hel del från området, men svårt att få en uppfattning om det går.

3-5:e aug. åker vi upp och 18:e åker vi hem är det tänkt.

// Jocke

Ahkkas Stortopp kan nås från söder utan större svårigheter. Det är bara att följa den branta snölegan upp till passet mellan Borg- och Stortoppen. Därifrån följer du kammen upp till toppen, går du denna väg slipper du dessutom det berömda "Akkahaket". Ned samma väg eller normalrutten.

Vill du upp till Sareks högsta topp så rekommenderar jag dig att gå över Alep Sarekjekna och sen scrambla/vandra direkt upp mot toppen längs dess västkam. Den vanligaste vägen till Sareks stortopp går som sagt över Mikkajekna, upp mot Sydtoppen och sen en simpel kamvandring till Stortoppen. Är man van vandrare med lite glaciärvana ska inte nån av vägarna vara några problem.

Skulle inte rekommendera Sarektraversen för nån som inte vet vad den ger sig in på. Den är väldigt exponerad & luftig, innhåller vissa avsnitt av klättring och man kan behöva fira från buchttoppen om man inte hittar vägen runt.

PS: Har lite bilder i mitt fotoalbum från både Sarektjåkkå och Akka.

Áhkká Stortoppen 2015 söderifrån

Jocke, det var en bestigning som vi glömde ta upp på telefon igår:

Om man ska upp på Áhkká Stortoppen 2015 söderifrån så tar man sig upp strax Ö om den branta och rätt så sprickiga glaciären som ligger SO Borgtoppen 1963. Den svåraste biten är kring den del av glaciären som ligger allra högst upp, när man ska ta sig upp på den underbara hyllan på kammen mellan Borgtoppen och Stortoppen. Från den hyllan bär det sedan uppför Stortoppens västkam. På fjällkartan (både Edition 3, december 2003, och Edition 4, december 2006) sträcker sig glaciären drygt 1 mm för långt N och täcker felaktigt hyllan; i verkligheten når den inte alls denna hylla, utan når som högst en bra bit därifrån. Det innebär att man måste ta sig från trakten kring glaciärens översta del på delvis lösa stenar i brant terräng upp till hyllan. Sikta ganska långt Ö, där västkammen börjar. Mitt vandringssällskap klarade i alla fall inte av den biten, utan fick vänta på lunchen tills jag kom ned igen!

Hälsningar
Tristan

Re: Áhkká Stortoppen 2015 söderifrån

Tempest; sa:
Jocke, det var en bestigning som vi glömde ta upp på telefon igår:

Om man ska upp på Áhkká Stortoppen 2015 söderifrån så tar man sig upp strax Ö om den branta och rätt så sprickiga glaciären som ligger SO Borgtoppen 1963. Den svåraste biten är kring den del av glaciären som ligger allra högst upp, när man ska ta sig upp på den underbara hyllan på kammen mellan Borgtoppen och Stortoppen. Från den hyllan bär det sedan uppför Stortoppens västkam. På fjällkartan (både Edition 3, december 2003, och Edition 4, december 2006) sträcker sig glaciären drygt 1 mm för långt N och täcker felaktigt hyllan; i verkligheten når den inte alls denna hylla, utan når som högst en bra bit därifrån. Det innebär att man måste ta sig från trakten kring glaciärens översta del på delvis lösa stenar i brant terräng upp till hyllan. Sikta ganska långt Ö, där västkammen börjar. Mitt vandringssällskap klarade i alla fall inte av den biten, utan fick vänta på lunchen tills jag kom ned igen!

Hälsningar
Tristan

Danke danke sir! :)

Trevligt med lite Sareksnack sådär på kvällskvisten ;) Ska kika på kartan och fixa till rutten lite med penna.

// Jocke

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg