sarektips

Hej!

Vi är två Sareknoviser (dock ej fjällvandrarnoviser) som ska vandra Sarek första veckan i augusti i år.

Vi planerar att vara borta 6 nätter (hade gärna gjort längre om det hade gått) och att utgå från Saltoloukta. Är det en bra idé att gå från Salto via Sitojaure, Rinim Liehtjitjávrre, Slugga och tillbaka till Salto? Funderar på om det är rimligt att gå runt Ähpar också.

Tacksamma för era erfarenheter och alla tips om detta. Kanske har någon ett tips om en alternativ färdväg?

Tack!

Hej!

Vi är två Sareknoviser (dock ej fjällvandrarnoviser) som ska vandra Sarek första veckan i augusti i år.

Vi planerar att vara borta 6 nätter (hade gärna gjort längre om det hade gått) och att utgå från Saltoloukta. Är det en bra idé att gå från Salto via Sitojaure, Rinim Liehtjitjávrre, Slugga och tillbaka till Salto? Funderar på om det är rimligt att gå runt Ähpar också.

Tacksamma för era erfarenheter och alla tips om detta. Kanske har någon ett tips om en alternativ färdväg?

Tack!

Jag gillar att ni postat detta under "Expeditioner"! :) Det tyder på en entusiastisk inställning till det kommande fjälläventyret.

Med sex dagar till ert förfogande är ni tyvärr begränsade i ert ruttval och några större turutsvävningar än vad ni planerat får kanske inte rum i er planering.

Givet tidsramen är ert turval är helt ok och genomförbart. En idé är kanske att starta i Sourva, vandra söderut till Pastavagge och sedan ta er via Rinim till Saltoluokta. Men om ni vandrar via Slugga till Saltoluokta blir det ändå en fin rundtur utan att ni behöver dubbelgå någon längre sträcka.

Får ni en dag över skulle jag råda er till en dagstur från Pielavalta upp i Snavvavagge och - om vädret tillåter - en bestigning av Låddepakte. Med en sådan avstickare får ni mycket av Sarek för en förhållandevis snål tidsram.

hej,

jag var uppe förra sommaren och vandrade en vecka i sarek. Vi utgick från saltoloukta och vandrade också tillbaka dit. Vi ville komma in lite i sarek så vi gick till sjön Bierijavrre och sen samma väg tillbaka. Rekommenderar starkt denna tur om man bara har en vecka till godo. Man får en riktig maffig känsla när man kommer till sjön och fjällen reser sig runt om en ;)

De blir ju inte riktigt samma grej när man bara får betrakta t ex sarekmassivet från håll.

Hej,

Jag har bara gott att säga om vandring i Sareks nationalpark och om ni är intresserade så finns det en väldigt smidig vandringsguide från Vildmarksbiblioteket just om Sarek. Så kika in den !!

Respekt

...
...

RESPEKT.
Måste hålla med Thomas Jonsson och kommentaren "... Jag gillar att ni postat detta under Expeditioner! Det tyder på en entusiastisk inställning till det kommande fjälläventyret. ..."
MYCKET TREVLIG INSTÄLLNING. :)

Mitt tips till er beroende på orken och viljan är att försöka ta er runt Ähpar också.
Underbart vackert område, mäktigt och storslaget.

Men som man tidigare har sagt så är ni ju begränsad i urvalet i och med att ni har den tid som ni anger.

Lycka till.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg