Sarekfråga

Skall gå från suorva till Pielavalta.
Jag undrar om någon kan rekomendera någon fin topptur för att få fin utsikt över rapadalen. Har någon tex varit uppe på Loddepakte eller Pientjåkkå. Skall sedan tillbaka och upp mot Routesvagge.
Tacksam för tips.

Om du bara vill ha en vacker utsikt över just Rapadalen så är Låddepakte OK. Lätt att komma upp på från Snavvavagge. MEN - egentligen ser du inte så mycket. Du skulle behöva komma lite längre söderut. Är du intresserad av att titta på älgar t ex så är det bättre att gå genom Snavvavagge och sedan sätta sig på en av de avsatser som finns i backen ner mot Rapadalen och vänta och hålla tummarna. Jättefina tältplatser finns vid sjön i Snavvavagge. Om det däremot är fråga om att skaffa sig en vacker utsikt i största allmänhet så rekommenderar jag Vuoinestjåkkå som du passerar på vägen. 1952 möh ger den maffig utsikt åt alla håll. Dessutom lätt att komma upp på. Välj den högra kammen.

HåkanF

Men: Låddepakte är enkel att forcera, och om det är bra väder har man inte mycket att förlora på den lilla turen. Även om inte utsikten kanske är så hisnande så är den i bra väder sådär alp-vacker, så man önskar att man kunde äta allt man ser som en jätteisglass, ungefär.
Dessutom är den lilla sjön nedanför Låddepakte skön att bada i efteråt.

matserik; sa:
Nu finns den där och förvinner definitivt inte under denna säsong...
Är den i gott skick? Av den gamla tråden fick jag intrycket att den var ganska illa åtgången redan 2004. Kanske till och med reparerad? (Lägg gärna in infon i den äldre tråden också.)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
valtteri Sarekfråga - Basstavagge till Dagarjavrre Fjällvandring 2
Bikinikillah Sarekfråga nr 4711 Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg