Är det någon som gått från Bastavagge upp i Skajdasvagge (sannolikt V om jåhkån) till 14-1500 m, vidare till dalen 1386 och ner till Dagarjavrre? Tänkte slå läger här för lär vara fin utsikt över Sitojaure.
Ingen har svarat, och jag börjar väl trots att jag bara passerat nere i Basstavágge. Andra har dock gått upp här. En tråd på Utsidan där Skájdásjvágge diskuteras grundligt är
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54254&highlight=Vassjabakte
Allmänt rekommenderas att gå upp i den på västra sidan, precis som du skrivit.
Nästa detalj är att ta sig upp till punkt 1386. En pålitlig väg är naturligtvis att fortsätta uppåt i Skájdásjvágge, vada jokken från Lulep Vássjájiegŋa och gå på den kilformade höjden mellan jokkarmarna. Därefter får man gå upp till ca 1500 m innan man kan runda den sydöstra jokkarmen för att vända norrut och gå ner till 1386.
Frågan är om det går att ta en genväg upp till 1386. Det skulle i så fall vara i den grunda ravin som börjar i Skájdásjvágge på nivån 1050 och går rakt österut och sista biten viker åt sydost mot 1386. Men lutningen ser brant ut på kartan, och jag vet inte hur stenig och oregelbunden sluttningen är. I teorin ser det faktiskt ut att gå, men verkligheten kan säga något annat.
Om det går är de första 250 höjdmetrarna säkert mycket jobbiga med packning. Dessutom måste glaciärjokken vadas, om man inte har valt den östra sidan nerifrån Basstavágge (jag vet inte om den är framkomlig, men varför inte?). Om du vandrar ensam bör du dessutom undvika riskmoment som brant stenig terräng, då kanske man inte ens ska fundera över denna branta väg till 1386.
Alltså: en lång men säker väg (nåja,
någorlunda säker för en van vandrare) eller en brant (och kanske omöjlig) "genväg". Båda två garanterat ansträngande. Om du däremot
inte är så van i fjällen finns det nog alternativ till denna väg som är mer givande och realistiska. Och fina utsikter finns det väldigt många av!
Lycka till med den fortsatta planeringen!
/Hans