Sarek

Hej!
Jag sitter och försöker planera en vandring till nästa år i Sarek.
Vi kommer vara en ganska stor grupp med en blandning av personer med hög erfarenhet till nybörjare.
Med buss tur ifrån Luleå och tillbaks får det ta max 5-7 dagar, och jag tänkte att vi skulle gå förbi Gådoktjåhkkå.
Jag har inte mina fjällkartor med mig och kommer inte kunna kolla på dem på ett tag och skulle behöva hjälp med att dra ut en bra rutt.
Skulle också vilja ha tips på vart man bör åka buss och om det är möjligt att undvika att gå tillbaks samma väg som man kom ifrån.
Går det bussar till någon annan ort i närheten förutom Kvikkjokk?

Jätte tacksam för alla tips jag kan få, ni behöver inte tänka på att erfarenhets graden då vi alla är i hyfsat bra form och kommer kunna hjälpa varandra med packning osv. Men jag vill såklart inte pressa dem som är nya alldeles för hårt. Så vi kanske kan gå lite mer än två mil om dagen.

Mvh // Peter

Att åka till Sitoälvsbron och ta sig till Gådoktjåhkkå och tillbaka samma väg eller via Kvikkjokk är väl inga problem att göra på 5 dagar.
Antar att det är någon speciell orsak att du vill till det berget. Skulle annars välja områden med mera kalfjäll. Är det en större grupp är det ofta olika önskemål och kontition, så man skulle kunna försöka lägga upp turen efter det.
Att gå mer än två mil om dagen är tufft.

Jag tycker att två mil låter mycket, alldeles särskilt om det är en stor grupp, beror ju såklart hur långa dagar man ska ha också. Någon kommer att få skavsår, någon kanske blöter ner sig i en jokk, blir akut hungrig, gör illa sig osv. Kan ju vara kul om det blir en njutning mer än en jägarmarsch om det är nybörjare med. Man kan ju få knepiga vad (= omväg) och blockhav eller 3-4 meters buskage att ta sig igenom också.

Att åka till Sitoälvsbron och ta sig till Gådoktjåhkkå och tillbaka samma väg eller via Kvikkjokk är väl inga problem att göra på 5 dagar.
Antar att det är någon speciell orsak att du vill till det berget. Skulle annars välja områden med mera kalfjäll. Är det en större grupp är det ofta olika önskemål och kontition, så man skulle kunna försöka lägga upp turen efter det.
Att gå mer än två mil om dagen är tufft.

Nej det finns faktiskt inte någon speciell anledning till det berget. Det enda som är lite mer bestämt är att vi vill gå i sarek.
Har du nått tips på bättre områden så vill jag jätte gärna höra. Jo jag vet att två mil är rätt tufft, kommer förmodligen välja en rutt där det inte kommer vara ett krav.

Jag har inte mina fjällkartor med mig och kommer inte kunna kolla på dem på ett tag och skulle behöva hjälp med att dra ut en bra rutt.
Nu kommer jag att låta jäkligt tråkig, men i mina öron låter det här egendomligt. Om du har ansvar för vandringen så måste du för tusan skaffa en ny BD 10:a och sätta igång med planeringen. SEN är det dags att fråga.

Tråkmånsen HåkanF

Nu kommer jag att låta jäkligt tråkig, men i mina öron låter det här egendomligt. Om du har ansvar för vandringen så måste du för tusan skaffa en ny BD 10:a och sätta igång med planeringen. SEN är det dags att fråga.

Tråkmånsen HåkanF

Det är inte jag som är ansvarig på något vis. Saken är den att vi är några i klassen som ville ut och vandra vi kom överens om att vandra i sarek. Jag kollar bara lite mer på alternativen vi har.
Sen är det kanske jag i slutändan som kommer få planera det mesta då det är jag som kom med hela iden från början.
Är BD 10:an verkligen ett krav. Jag har FK00 kartan, tänkte att den borde duga.

Tråkmånsen HåkanF
Nå... jag kanske inte enbart ska vara snorkig. Mitt förslag till tur blir så här:

Kvikkjokk - Pårek - bron över Gådokjåhkå.

Då är du rakt söder Gådoktjåhkkå och nära den utmärkta utsiktspunkten Gådokvarasj.

Sedan skulle jag fortsätta mot öster:

Bron - Vajgantjåhkkå - Bågevarasj - och sedan leta mig söderut till Kungsleden. Du kan då välja att återvända till Kvikkjokk eller att fortsätta till Aktse och söka dig mot civilisationen därifrån.

HåkanF

Ett annat förslag: Stig av bussen i Suorva, gå över dammen och vidare mot Mikkastugan, sedan via Ruothesvagge till Ännonjalmme och med båten över till Ritsem. Kanske gena mellan Akka och Snjufjutjuf... vad det nu heter.
Det blir 6-7 dagar, eller färre om ni är jättetuffa :)
Ni hinner inte gå speciellt mycket dag 1, vill minnas att bussen kommer upp rätt sent.

Ja det är klart att ni kan istället gå ner i Rapadalen och på det viset få en titt på Gådoktjåhkkå, men personligen begriper jag inte vad man ska i Rapadalen och göra innan myggen fryst ihjäl.

/Ulf

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 42
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg