Sarek

Jag undrar om någon har koll på hur klart vattnet brukar vara i älvarna i Sarek typ i Rapadalen.

Dras det med slam eller är det helt glasklart.

Biflöden från glaciärerna är ointressanta.

mvh

Med tanke på att de flesta större älvar och jåkkar i dalbottnarna får sitt vatten från de omgivande glaciärerna så är de mer eller mindre nerslammade. I Rapaälven är siktdjupet, beroende på årstid och väder, lika med noll.

crazy; sa:
Jag undrar om någon har koll på hur klart vattnet brukar vara i älvarna i Sarek typ i Rapadalen.
Det samiska namnet Ráhpa är jag inte riktigt 100 på vad det betyder på svenska men den är väldigt likt finskans Rapa vilket betyder lera, säger allt om både dalen och älven. Ráhpaváge Ráhpaädno. Någon som är mer kunnig i samiska? // Roland

Det borde jag ha förstått med tanke på att det är värsta deltat i den nedre delen.
Det skulle ha varit kul att ta några kast med flugspöt om man ger sig av till trakterna.
Någon som känner till någon älv i närheten typ i Nikalukta eller någon sånt?

Det finns gott om fiskevatten utanför nationalparkerna. Söder om Nikkaluokta finns det sjöar och småbäckar, sedan kommer man till Kaitumälveen som är välkänt. Kontakta turistbyråer i Kiruna eller Gällivare för att få "fiskekartor", mer info och köpa fiskekort. Du kan också vända dig till Fiskeforumet fråga om de känner till var man skall fiska, men det är med fisk som med bra bär och svampställen :) // Roland

Det finns fin fint fiske i väldigt ostörda miljöer i Kaitum älven. Det blir en del vandring innan man är på plats men det är väl värt det. Även älven som går grån Vastenhaure ut i Akkajaure har fint fiske. Den heter Voujätno eller nåt sånt.

Sedan är det så att allt fiske i Sarek är förbjudet. Det finns gott om bättre fiskevatten utanför parken så jag förstår inte varför man skall in dit för att fiska. Men det finns ju förståss de som gillar att göra allt som inte är tillåtet och inte fattar att det finns en anledning bakom beslutet som vi alla tjänar på att hålla oss till.

/Björn
[Ändrat av bjornw 2003-05-08 kl 09:19]

bjornw; sa:
Det finns fin fint fiske i väldigt ostörda miljöer i Kaitum älven. Det blir en del vandring innan man är på plats men det är väl värt det. Även älven som går grån Vastenhaure ut i Akkajaure har fint fiske. Den heter Voujätno eller nåt sånt.

Sedan är det så att allt fiske i Sarek är förbjudet. Det finns gott om bättre fiskevatten utanför parken så jag förstår inte varför man skall in dit för att fiska. Men det finns ju förståss de som gillar att göra allt som inte är tillåtet och inte fattar att det finns en anledning bakom beslutet som vi alla tjänar på att hålla oss till.

/Björn
[Ändrat av bjornw 2003-05-08 kl 09:19]

Jag haller hart pa forbud, men ar anda nyfiken vad anledningen till fiskeforbudet i Sarek ar? Ar det for att halla nagra fa ororda sjoar, sa opaverkade som mojligt? Far lapparna fiska i Sarek?

Jag vet inte om det finns någon direkt motivering till denna regel mer än att det normalt ingår i nationalparkskonceptet. Det finns dock en del undantag som möjliggör fiske på begränsade ställen i visa parker (200 meter på var sida om leden i Padjelanta tex). Anledningen är förmodligen att bevara hela området i sitt naturliga skick och inte påverka naturens gång på något sätt. Vissa hävdar dock att om man fiskar för "husbehov" så påverkar det inte men om många vandrare gör det så påverkar det naturligtvis en hel del. Reproduktionstiden är förhållandevis lång i fjällmiljöer med korta sommrar vilket gör det svårt för naturen att återhämta sig. Hur det är med samernas rättigheter vet jag inte, de har ju en tendes att göra lite som de vill, oavsett tillstånd, utan att det beivras.

Kanske någon som är mer insatt kan berätta lite mer om detta?

/Björn

När jag gick genom Sarek för nått år sedan så vart vi inbjudna till en samekåta som var uppställd vid sjön som ligger i västra änden av Alkavagge.(Alkajaure?) Där bjöds det på halstrad röding. Så om samerna får fiska minns jag inte men helt klart är att de gör det iallafall.

Samerna har rätt att fiska inom samebyn marker. Jag träffade två grabbar i Boarek ett år som nätfiskade i Boarekjávrre. De rökte rödingen och bar den i ryggsäck till Kvikkjokk. Stark gjort. I parkerna är det tillåtet att fiska utmed Padkjelantaleden, det är väl ett steg i rätt riktning för att få matfiska. Men det finns väl bättre fiskevatten än i Sarek.
http://www.fjallen.nu/fiska/kartor.html
// Roland

Bjuden på röding

David D; sa:
När jag gick genom Sarek för nått år sedan så vart vi inbjudna till en samekåta som var uppställd vid sjön som ligger i västra änden av Alkavagge.(Alkajaure?) Där bjöds det på halstrad röding. Så om samerna får fiska minns jag inte men helt klart är att de gör det iallafall.

Vi blev bjudna på nyrökt röding ett år vid samebyn som ligger vid Virihaures nordöstra hörn. Har sedan undrat om vår uttalade entusiasm blev anledningen till att det nu sitter en liten skylt i stugan vid Änonjalme som deklarerar att det finns färsk rökt röding till salu i just den samebyn... Skylten fanns inte där det året vi hade vägarna förbi byn...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg