Sarek - vilken natttemp?

Här kommer en svår (omöjlig?) fråga att svara på
Jag planerar en tripp till sarek med avfärd kring 15 augusti och planerar en tur på 7 - 10 dagar.
Bryderierna jag har är vilken sovsäck jag ska ha med
Sommarsäcken +9/+2 eller vintersäcken -10/-18. med sommarsäcken kan väl klara sig ner till -5 med ullunderställ, mössa, sockor och det blir några grader varmare i tältet.
eller ska man släpa på vintersäcken för att vara på den säkra sidan?
 
Svår nöt att knäcka!

Hejsan,

Om +9 är komforttemp och +2 är extremtemp föreslår jag att du tar vintersäcken. Om komfortgränsen är +2 kanske du kan överväga ett sovsäckslakan.

Själv planerar jag att gå sista veckan i Augusti i Keb och tänker använda min TNF kilo bag. Med lakan, underställ och tält, räknar jag med att klara yttertemperaturer ner mot -10.

god tur

Bengt
 
Re: Svår nöt att knäcka!

svindel; sa:
Om +9 är komforttemp och +2 är extremtemp föreslår jag att du tar vintersäcken. Om komfortgränsen är +2 kanske du kan överväga ett sovsäckslakan.
Jag instämmer. Det bästa hade nog varit en säck som ligger mittemellan.

/Fredrik, som tar sin rykande färska Marmot Never Winter till Padjelanta och Sarek 8-25/8.
 
nattemp

Räkna alltid med frost under natten när du ska upp i fjällen, oavsett årstid. Det är inte säkert att det blir så men det är bättre att förekomma än att förekommas.
Det finns även andra faktorer som påverkar, luftfuktighet, kondition, mätt eller hungrig osv.
 
Personligen hade jag tagit sommarsäcken (och har så gjort vid liknande turer samma tidpunkt på året). Ett extra par fleecehandskar eller underställsbyxor är betydligt mer användbart än en stor och tung sovsäck som bara ligger i ryggsäcken större delen av turen. Kanske får du huttra lite någon natt men personligen föredrar jag det för att få ner vikten. Det går ju oxå alltid att koka upp en liter vatten och slänga ner vattenflaskan i säcken så ökar komforten betydligt.
 
Jag skulle definitivt ta vintersäcken. Hade en för -5 i början på augusti fjol vilket var för lite. Det är inte alls kul att ligga och huttra på nätterna. Dessutom blir man pinknödig och måste ut i kylan.
Att värma vatten och ha i en flaska i sovsäcken, som man stoppar i armhålan eller skrevet, värmer fint men är lite bängligt att hålla på med. Det räcker inte hela natten heller.
Jag åker upp i mitten på september i år och då blir det i allafall -20-säcken.
/Magnus
 
Hej!
Jag skulle nog också ta vintersäcken. Jag har en fjuttig termometern på min kompass och den brukar visa ca 2-4 plusgrader de kvällar som det har varit fint väder under dagen i början av augusti. Och då kan man ju lätt räkna ut att det lätt kan bli mycket värre om det blir sämre väder.

Min gamla Caravan står det -10 grader i och den kan vara lite sval framåt tre, fyra på natten. Men så är den gammal som gatan och lätt misshandlad också.

Trevlig tur!
/Ann-Marie
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 21
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 20
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0

Liknande trådar