Sarek: säkerhets- och ruttfrågor

Hej alla
Dansker her som försöker mig på svenska - hoppas I förstår vad jag skriver :)

Det kanske är en dum fråga, men nu frågar jag. Jag har planerat en ensamvandring genom Sarek 9-17. september och vill gärna höra era synpunkter på om det är säkert att ta vandringen med väderleksrapporterna från Sarek nu. Jag kan se på SMHI (gul varning) och Sveriges Radio att flera personer sitter fast och det har varit flera fjällräddningar på grund av mycket regn. Jag är lite nervös för om det blir för mycket vatten för att jag ska kunna vada över där det behövs.

Min planerade rutt är: Ritsem -> Gisuris -> Guohpervágge -> Álgavágge -> Vila -> Sarvesvagge -> Pårekslätten -> Kvikkjokk-Kabla Fjällurskog -> Kvikkjokk.

Jag hoppas att några av er kan ge lite information om det är säkert att vandra från 9.-17. September (förutsatt att det inte kommer mer allvarliga regn) - och eventuellt om jag ska välja en annan väg.

Förra året vandrade jag från Suorva till Saltoluokta genom Rappadalen på 8 dagar i september med en topptur till Låddebákte och innan dess vandrade jag olika vägar från Abisko till Nikkaluokta. Fantastiska vandringar och jag hoppas att den här vandringen också blir det.

Bästa hilsner
Thomas
 
Jag skulle inte oroa mig mer än vanligt, även med tanke på de oväder som varit nyligen. Det är omöjligt att så långt i förväg få en användbar prognos för väder och vatten.

Din planerade rutt verkar heller inte så avancerad sett till vattendrag som måste vadas (ungefär som Rapadalen), men det är klart att exempelvis Guopherjåhkå och någon övergång i Sarvesvagge skulle kunna ställa till besvär. God tur!
 
Jag skulle inte oroa mig mer än vanligt, även med tanke på de oväder som varit nyligen. Det är omöjligt att så långt i förväg få en användbar prognos för väder och vatten.

Din planerade rutt verkar heller inte så avancerad sett till vattendrag som måste vadas (ungefär som Rapadalen), men det är klart att exempelvis Guopherjåhkå och någon övergång i Sarvesvagge skulle kunna ställa till besvär. God tur!
Tack så mycket för svaret! Jag håller koll på väderprognosen och ser fram emot vandringen :)
 
Håller med Bertil, men om jag gissar rätt är planen att gå över Louhttolako från Sarvesvagge?

Det är en fantastisk passage vid fint väder, men om vädret är sämre är Njoatsovagge ett enklare alternativ och dessutom väldigt storslaget.

/ Stefan
 
Håller med Bertil, men om jag gissar rätt är planen att gå över Louhttolako från Sarvesvagge?

Det är en fantastisk passage vid fint väder, men om vädret är sämre är Njoatsovagge ett enklare alternativ och dessutom väldigt storslaget.

/ Stefan
Hej Stefan. Tack för ditt svar. Min plan var visserligen att åka över Louhttolako, men jag kanske måste byta till Njoatsovagge, även om det kan lägga till en extra dag till vandringen. Njoatsovagge ser riktigt vacker ut, så jag vill uppleva den :)
 

Liknande trådar