Sarek, Rapahdalen

Hej!

Jag tänkte nästa år vandra genom Rapahdalen med utgångspunkt Aktse. Hur kommer man lämpligast till Aktse? (bil, tåg, buss, flyg). Är även hjälpt med förslag på rutt efter Rapahdalen. Jag gick i år från Akka till Sitojaure (Akkastugorna-Routesvagge-smaila-Pastavagge-Rinim).

Mogens

Hej

Västra,södra delarna av Rapadalen är svårframkomliga vet jag. Det går ju en upptrampad stig på östra sidan av dalen. Ofta åker man båt till Nammatj.
Om du inte har den redan så köp Claes Grundstens "På fjälltur. Sarek Turbeskrivningar".
Finns i litet smidigt pocketformat som man utan viktproblem kan ha med på vandringen.

Skierfe ett måste

Hej
En mycket trevlig väg från Aktse är att direkt promenera upp för berget norrut och vika av mot Skierfe. Från Skierfe har man en helt fantastisk utsikt ned över Laitaure-deltat. Det är dock inget för höjdrädda. På toppen av Skierfe har man en 350 m lodrät brant rakt ned som avslutas med ytterligare 350 m rasbrant.Ö om Skierfe finns det fina platåer där man kan tälta och ha vatten i närheten. Från Skierfe kan man sedan snedda ned för berget västerut och till slut ansluta till stigen nere i Rapadalen. Det är lite risig terräng, men ej oframkomlig. Vi träffade på en stor älg mitt i björkskogen som stirrade på oss en stund (Ca 40 m ifrån oss). Gå in på galleriet "Landscapes" på min hemsida så kan du se några foton från toppen av Skierfe. http://hem.passagen.se/tlorin/photo/index.htm Till Aktse kom vi med bil, följt av cykel en mil på en körväg (vi hjälpte några björnforskare med att transportera deras cyklar, medan de själva drog fram sina kanoter. Cykla med tung ryggsäck var inte alldeles enkelt.), sedan vandring längs norra stranden av Laitaure till Aktse.

dålig på namn

Kommer inte ihåg vad alla platser heter, men vi har vid två tillfällen startat från aktse, ena gången åkte vi bil till en plats som jag tror kallas cyxkelstigen där vi fick gå ca 1 mil för att komma till en båtplats där man kan bli hämtad med båt till aktse (Lennart Lenta tror jag killen med båten heter. Han kan även ta dig till Nammatj direkt.
Andra gången tog vi tåg och buss till tjåmåtis?? och blev hämtade av en farbror som Heter Harri Skarin i en grön VW buss från 19frost, och blev avsläppta på samma ställe där Lennart kom och hämtade oss så att vi kunde åka vagn till båtplatsen. kostar lite men det är värt det tycker jag då det är en hiskiligt trist vandring.

Erfarenheten om Rapa, Det är stundtals väldigt jobbig vandring och man blir definitivt blöt, massor av vad som man tröttnar på rätt fett, myggen är värre här än någon annan stans i hela sarek (tror jag, har inte varit överallt ännu). Det är oerhört vackert innan man kommer in (från skierfe hållet) och när man kommer ut mot snabbavagge), I Rapa så kan man se massor av älg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg