Sarek på våren?

Jag är en nybörjare som har tänkt göra en vandring i Sarek nästa höst, men nu funderar jag på att vandra under våren också. Just nu funderar jag på slutet av maj månad.

Jag är fotograf och gärna vill få med kontrasterna mellan barmark och snötäckta fjälltoppar i mina bilder.. Så vad tror ni? Är maj för tidigt? Hur länge törs jag vänta utan att gå miste om de snötäckta fjälltopparna?

Jag ser att fjällstugan i Aktse öppnar den 20/6. Är det för sent?

Nu har jag aldrig varit i Sarek, men i andra fjäll.
Jag tror du får svårt att vandra i maj, för mycket snö och för mycket vatten (beroende på år så klart) men framförallt så är det nog ganska farligt. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.
Beroende på år så har du ju mer eller mindre snö hela sommaren.

Maj är säkert en spännande årstid i Sarek. Men ta med dig skidor. Nu vet jag inte hur mycket snö där är i år men det mesta av maj månad får nog räknas till snösäsongen. När snösmältningen sätter igång på allvar kan det gissningsvis vara svårt tlll omöjligt att ta sig fram (Jokkar som rinner ovanpå snön, m.m.) Sommarbron vid Skarja kommer inte plats förrän betydligt senare heller.

Om du vill vandra så ta Aktses öppningsdatum som ett riktmärke. Tror nog att det kan finnas en hel del snö kvar på topparna då också. Har inte varit där vid den årstiden dock.

Själv kollar jag SMHI:s vattenwebb för att få ett hum om ungefär när snösmältningen sätter igång på olika platser. Välj "ladda ner modelldata per område" och zooma dig in dit du vill på kartan. Tryck på ett avrinningsområde och öppna excel-filen. Välj fliken dygnsvärden och kolla flödessiffrorna för de olika åren. Tycker du det verkar för krångligt så kan du kolla excelfilen för Ráhpaädno vid Litnokstugan här. Tjänsten är också väldigt användbar om man exempelvis funderar på vadbarheten av något större vattendrag (eller paddelbarheten).

Stora skillnader från år till år

Hejsan,