Sarek på våren?

Jag är en nybörjare som har tänkt göra en vandring i Sarek nästa höst, men nu funderar jag på att vandra under våren också. Just nu funderar jag på slutet av maj månad.

Jag är fotograf och gärna vill få med kontrasterna mellan barmark och snötäckta fjälltoppar i mina bilder.. Så vad tror ni? Är maj för tidigt? Hur länge törs jag vänta utan att gå miste om de snötäckta fjälltopparna?

Jag ser att fjällstugan i Aktse öppnar den 20/6. Är det för sent?

Nu har jag aldrig varit i Sarek, men i andra fjäll.
Jag tror du får svårt att vandra i maj, för mycket snö och för mycket vatten (beroende på år så klart) men framförallt så är det nog ganska farligt. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.
Beroende på år så har du ju mer eller mindre snö hela sommaren.

Maj är säkert en spännande årstid i Sarek. Men ta med dig skidor. Nu vet jag inte hur mycket snö där är i år men det mesta av maj månad får nog räknas till snösäsongen. När snösmältningen sätter igång på allvar kan det gissningsvis vara svårt tlll omöjligt att ta sig fram (Jokkar som rinner ovanpå snön, m.m.) Sommarbron vid Skarja kommer inte plats förrän betydligt senare heller.

Om du vill vandra så ta Aktses öppningsdatum som ett riktmärke. Tror nog att det kan finnas en hel del snö kvar på topparna då också. Har inte varit där vid den årstiden dock.

Själv kollar jag SMHI:s vattenwebb för att få ett hum om ungefär när snösmältningen sätter igång på olika platser. Välj "ladda ner modelldata per område" och zooma dig in dit du vill på kartan. Tryck på ett avrinningsområde och öppna excel-filen. Välj fliken dygnsvärden och kolla flödessiffrorna för de olika åren. Tycker du det verkar för krångligt så kan du kolla excelfilen för Ráhpaädno vid Litnokstugan här. Tjänsten är också väldigt användbar om man exempelvis funderar på vadbarheten av något större vattendrag (eller paddelbarheten).

Stora skillnader från år till år

Hejsan,

Exakt hur fjällen är i "brytningstider", som sent på hösten eller sent på våren är alltid svårt att sia om. Jag har varit uppe vid den tiden vid ett par tillfällen och det har skiftat från ren vinter uppe på kalfjällen ett år till klart mer sommarlika förhållanden. Exakt hur det ser ut beror till stor del på hur våren blir. fortsätter det här "mycket varmare än normalt" vädret lär det inte finnas mycket snö kvar förutom uppe på topparna. Men det kan ju även slå om helt så vi får en kall och sen vår.

Det sagt så vill jag bara påpeka att fram kommer man alltid. Även det året då det var massor med snö tog vi oss fram fint trots at vi lämnat skidorna hemma, fast då hade vi iofs turen att det var en helt fantastisk skare att vandra på. Det som man däremot måste räkna med är att turen kan bli mycket kortare är beräknat. Kommer man fram till en bäck som precis gått upp kan det krävas många timmars vandring uppströms innan man hittar en plats där den är säker att passera. Drabbas man av genomslagssnö får man vara glad om man tar sig en mil på en dag. Osv, osv. Men vyerna är fantastiska den tiden på året.

/ Stefan

Även jag vandrar gärna under årstider när det ligger mycket snö kvar. Jag är inte fotograf, men uppskattar ändå de fina kontrasterna mellan snön och barmarken, särskilt i motljus. Men stugornas öppningsdatum är en god indikation på när det kan anses vara framkomligt i Lapplandsfjällen. Kring midsommar alltså, eller möjligen en vecka innan. Normalt ligger det då fortfarande mängder av snö på lite högre höjd.

Dock ser jag att du kallar dig själv nybörjare. Sarek är då inget lämpligt område, för där finns i princip inga anordningar för din säkerhet eller bekvämlighet. Välj i stället området mellan Abisko och Nikkaluokta. Fjällen här är lika höga (minst) och du har ändå tillgång till stugor och leder med broar över jokkarna. Just vattendragen är, som framgår av tidigare inlägg, en starkt begränsande faktor för din framkomlighet och säkerhet.

Lycka till önskar Pelle

Tack

Tack för all information. Mycket hjälpsamt av er!

Jag ska se över mina datum och hoppas på bra väder. Ser framemot vandringen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
azog Önskar kritik på ännu en rutt i Sarek Fjällvandring 20
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
oskarlin Tips på nya rutter i Sarek Fjällvandring 7
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
friluftsrookie Tips på vandringar istället för Sarek i juni Fjällvandring 6
Rikkard Sarek början på oktober Fjällvandring 15
sooman Kök på 12 dars tur i Sarek? Fjällvandring 2
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
fowwe Fyra tjejer på Bielavárásj i Sarek 24 augusti Fjällvandring 0
Totteman Sarek, upp på toppen? Fjällvandring 4
Wilde Sau Sarek & Keb juli-08; kamvandring på film mm Fjällvandring 8
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
Ninakanin Förslag på vandring i Sarek? Fjällvandring 15
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
Michel.B Bilder på Pulkas i Sarek eftersökes Fjällvandring 4
Lisa J Behöver tips på Skierfe i Sarek Fjällvandring 6
Perjos Tips på bra vandringsled i Sarek? Fjällvandring 12
gasko När på sommaren ska man besöka sarek Fjällvandring 1
Lämmel Sarek på 8 dagar, turtips? Fjällvandring 7
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
xochitl Tips på fjälltur 4-5 dagar - Abisko, padj. el. Sarek Fjällvandring 6
xochitl Tips på fjälltur Abisko, padjelanta eller Sarek Fjällvandring 2
troll_anna Förslag på 6-dagarstur i Sarek? Fjällvandring 2
Pellepassat Sarek i mitten på juli??? Fjällvandring 7
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
Tips önskas på led Sarek i september! Fjällvandring 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg