Stora Lule Älv....
Hejsan,
Början av Juni är både spännande, folktomt och vackert. Men även mycket svårt att veta hur snöläget kommer att vara. Förra året hade det t.ex till stora delar gått att åka skidor, men andra år har det varit i princip barmark. Däremot finns det ju ett par "utmaningar" med den föreslagna rutten:
1: Går det någon båttrafik i området över huvud taget??? Ni ska ju enligt planen åka båt till Änonjalmme och sen från Saltoloukta eller till Stora Sjöfallet. Jag skulle inte räkna med att detta är möjligt, risken för att det finns gott om is kvar på t.ex Akkajoure är ganska stor.
2: Sen kommer ni längs vägen behöva passera två stora vattendrag. Dels Smailajokk, som tidigare nämnts. Där tror jag i och för sig att det är möjligt att gå upp till Glaciären och passera. Men sen har vi ju även det "lilla" hindret Guhkesvakkjåhkå - Sidoädno - Sitojaure. Jag vet inte om bron över Guhkesvakkjåhkå är en året runt bro eller inte, men jag skulle inte räkna med båttjuts över Sitojaure.
Sen kan även små bäckar bli väldigt svåra att ta sig över om de rinner ovanpå snön, vilket jag varit med om. Så man får räkna med att det blir en hel del omvägar med jämna mellanrum.
Personligen hade jag nog övervägt att gå från Kvikkjokk istället och försökt undvika att hamna på fel sida om stora vattendrag. Det är segt att behöva gå många mil tillbaka om det visar sig vara omöjligt att ta sig över....
/ Stefan