SAREK-HJÄLP

Hej!

Alla snackar om Sarek som den sista vildmarken i vårt köra avlåånga land, och nu känner jag att det är dags för en liten intro i detta område...

Förutsättningarna kommer här:
1) Min flickvänn skall med.
2) Helikopter en möjlighet från Kvikkjokk...
3) Gällivare till Ritsem där vi tar båt en möjlighet...
4) 6 nätter i tält... max!
5) Inga mastodontjokkar med djupa vad tack!
6) JULI!!! Ankommer Norrland den 10:e !!!
7) Ena hälftens erfarenheter består av Abisko-porten-Keb-Nikkaloukta sommaren 98 samt Abisko Winter Wour 2000 samt 2001. Båda en cykeltur Kiruna-Narvik 99...
8) Båda två är marathonlöpare, dvs hyffsad kondis! ;-)
- - - - - - - -

Vore väldigt tacksam om någon som varit med om liknande kan komma med förslag på turer i området, råd och praktiska tips!

Alternativ tur är upp till Abisko
Alternativ tur är Katterat, Hunddalen
Men det brådskar på... semestern börjar snart!

Tack på förhand!

Jmlove

kondis

Hej Johan !
OK, du har säkert hyfsad kondis, men för att vandra i Sarek måste du göra maran under 2.55, själv gjorde jag maran på 3.19 (netto) och vandrar därför mest i Kebnekaisefjällen :)

Dina bedrifter är ju kända från marathon.se :)

MVH Mats, Umeå

Fasen där åkte jag dit, och det snabbt som tusan också!!!

NÅVÄL! Kapacitet finns det ju alltid, betänk att det var min första mara, samt att jag hade krampkänning från 30... vilket påverkade hastigheten. I övrigt var jag helfräsch!
-Nog skulle man väl klara av Sarek alltid!???

(((Nästa år gör jag lätt, med lite mer förberedelse 2.45-2.50 (om jag nu skall springa igen)... ;-)))

Inte lätt!

Hej!

Max sex nätter.... Det blir inte mycket marginal. Men här en idé.

Helikopter Kvikkjokk el. Ritsem - Staloluokta.
Börja med Padjelantaleden till Tuoddarstugorna.
Därefter efter karta och kompass mot Sarvesvagge.
Sarvesvagge - Neitarieppvagge - Alkavagge - Mikkastugan - Ruotesvagge - Kisuris - Ritsem.

Trevlig tur med både Padjelanta och Sarek - sköna kontraster.

Men, som sagt. Det blir lite kort om tid, enligt min mening. Gick samma tur själv i augusti 2000. Vi blev fastregnade på två ställen efter vägen och fick tillbringa 11 nätter i tält!

Men om Du vill ha en liten "smakbit", som Du nämner. Kan man förstås utgå från Ritsem, enligt följande:
Ritsem - Kisuris - längs Spietjaujåkkå - mot Kuopervagge - Mikkastugan (ej för allmänheten) - Ruotesvagge - Ritsem. Inte så upphetsande kanske, men en "smakbit" som nog kunde klaras på 6 nätter. Men, som sagt, inga större marginaler där heller, om man skall hinna varva ner från vardagen och njuta.

Ingen av ovan nämnda sträckor innebär några betydande vad.

Kolla kartan och återkom med fler frågor.

Med vänlig hälsning
Bert

OK, Rapadalen då

Öh...Johan, det var ju ett skämt det där...med maraton...Jag har varit en sväng i Sarek (trots min tid på maran)

Rapadalen är väldigt sevärt ! Jag och min f.d flickvän har gått från Aktse och inåt mot Rapaselet, en kanonvandring ! Vi tältade fem nätter och gick inte riktigt in till Rapaselet men nästan. Kanonvackert !

Man kan snabbt nå Rapadalen genom att ta sig till Tjåmotis (strax före Kvikkjokk) och därifrån så kan man bli skjutsad av en privatperson (han som bor i huset precis där man kliver av bussen i Tjåmotis). Det kostar över 100 spänn per skalle att bli skjutsad till sitoälvsbron och sen har man 10 km promenad på cykelstigen fram till sjön och därifrån kan man ta båt (pris 250 kr per pers enkel resa har jag för mig) ända in till Nammatj i Rapadalen. Man kan ringa Lennarth Läntha och kolla båttider.

Detta är en ganska dyr tur eftersom man måste åka en hel del båt, men det kanske det blir oxå om man tar helikopter.

Kanske man kan flyga också från Kvikkjokk till Aktse ?

MVH Mats

tillägg

Tilläggas bör att vi gick då in till selet och sedan samma väg tillbaka (ungefär). Vi gick över Lulep Vassjajåkåtj och gick sen upp till kalfjället och tältade där. Sedan vadade vi Vassjajåkken på ett radikalt ställe (dvs farligt) och sedan gick vi stiglöst under fjället 1112 öster om Alep Spatnek ca 3 km i sydostlig riktning tills vi kom på stigen igen. Har nån fler än vi gått där i modern tid, skulle knappt tro det !

Syftet med utflykten längs Vassjajåkken (som jag kan rekommendera) var att fdå fin utsikt in mot Rapaselet. Fina tältplatser finns uppe vid skogsgränsen.

Det fanns bara djurstigar (många) att följa.

Jag kan inte rekommendera att gå vid sidan av stigen alltför mycket i Rapadalen.

MVH Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
UtsiDaniel Hjälp för Sarek vandring Fjällvandring 6
Kortelainen Sarek/Kungsleden/2010/Hjälp! Fjällvandring 4
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg