Sarek+Grundsten=Sant!

Claes H Nygårdh

Gäst
"Man kan nästan se hur färgen torkar"

Ett av dom tråkigaste fjällprogram jag någonsin sett! Skärpning TV2 om ni vill ha några tittare kvar! Tråkvarning borde ha utfärdats.
Visserligen är det ödsligheten man söker i Sarek, men programmet innehöll till mer än hälften dösnack mellan programledarna istället för att visa hur läckert Sarek är.

Anonym från gamla forumet

Gäst
Gäsp

Statstelevisionen upphör aldrig att förvåna. Skickar man ut Hr Grundsten i Sarek med en filmfotograf borde succen vara given, men till och med detta kan man tydligen misslyckas med! Vad fick man då se? Programledare matar fisk, programledare kastar frisbee(!), programledare pratar så mycket strunt att man kunde se att Grundsten nästan skämdes att vara med! Skrämmande dåligt!

Rickard

Gäst
Pinsamt

Håller helt med tidigare inlägg. Frisbee i sarek?? Grundsten kan inte frivilligt ha varit med. Han nämner inget om sällskapsspel i sin bok i alla fall. Och vem vet vad den helkorkade programledaren hade med sig, kanske ett krocketspel? Fiskmat?

Inte ens Nilas kam lyckade de visa på ett rättvist sätt.

Rickard

anonym (frisbee)

Gäst
Bobbo nej, frisbee ok

Måste hålla med om programledare Boobbo. Jävligt jobbigt att
höra hans kommentarer en hel Sarekvecka.
Måste erkänna att jag reta mig på Grundstens överspända
stockholmska. Är han överskattad trots sina 18 år där.
Bilderna = vykort = opersonliga

Frisbe var ju en perfekt ide. Mjuka upp sig efter en dags
vandring. Eller kanske frisbee förbud i nationalparker.
Får man skratta i sarek eller ..

Rickard

Gäst
Skratta i Sarek...?!

Jag skiter fullständigt i vad "frisbee" har med sig i sin ryggsäck, men åker man till en vildmark av Sareks klass så ligger en frisbee klart utanför min packlista. Säcken är packad för 14 dagar och väger 25 kg: - Javisst, jag pressar ner en frisbee! Knappast.
Jag åker dit för att njuta av naturen. Behöver ingen frisbee.

Rickard

hans_jr.nilsson@ebox.tninet.se (HansN)

Gäst
Vilken klagan

Hej på friluftstokar.
Behöver NI klaga så mycket. Jag fick möjlighet att drömma mig tillbaks. Se älgar och ljus spel på fjällen. Man fick en bra känsla hur man kan uppleva fjällen tycker jag, med eller utan freesbe. Vad andra har i säcken behöver vi inte bry oss om, eller ?
HansN

Gäst
Mer klagan

När nu Statstelevisionen ÄNTLIGEN visar nåt om fjällen är ju naturligtvis de uppdämda förväntningarna mycket höga. Vad klagandet främst gäller är att vi ville ha mycket mer ljusspel och älgar och mycket mindre Programledare. Folk får gärna kasta frisbee var dom vill (nåja) bara jag slipper se det på tv. Vad ni vill ha med i ryggsäckarna lägger jag mig inte i så ta gärna med bowlingklotet om ni vill!

staffan@anasys.se (Staffan Öberg)

Gäst
Oj, vad märkvärdigt det måste vara!

Med risk för att bli impopulär i vissa Sarek-kretsar måste jag säga att jag tyckte mycket om programmet. Det har visats ett flertal fjällprogram tidigare, men lite om själva vandrandet.

Lade ni märke till att programmet börjar med att Grundsten drar på gummiboots över kängorna samt att han sedan efter kontroll rekommenderar att INTE vada över utan gå längre ner och hitta enklare vadning.

Dom inbjöd även andra vandrare till en kopp kaffe och en pratstund och tänk, dom kastade fresbee. Får man det? Det kan finnas många problem att vandra i Sarek med bl.a. svåra vad, inga stigar och broar, inga stugor m.m. men för den skull måste det vara tillåtet att vara både social och få ta med något för nöjet.

För min del har jag faktiskt en radio med mig. Jag lyssnar både på väderrapporter men även på musik från hela världen.
I somras i Kebne 16/7 dagen efter skyfallet hade jag en telefon och kunde ringa hem att allt var ok, då media rapporterade om olyckor i Kebne. Får man ha telefon i fjället?

Gör inte fjällvandringen så märkvärdig att man inte får slappna av och även njuta av lite spel och prat utan måste försjunka i ödsligheten och bara vara för sig själv.

Staffan Öberg www.anasys.se/vandring

Gäst
Oj oj oj

Det verkar som scaout-pappa Staffan föredrar fjällstugan framför fjälltältet. Ryggen är kanske lite stel...Mjuka upp med någon lagom aktivitet efter en kortare dagstur. Fresbee kanske?

Lade ni märke till att Grundsten blev avbruten hela tiden då han försökte säga något intressant?

Varför klaga??

Jag har läst dessa insändare och kan inte förstå varför det har blivit en sån reaktion på programmet vildmark och på ryggsäcksinnehållet. Jag har gjort korta som långa turer under 15 år och jag tycker jag ha märkt en attitydförändring. I STF kretsarna ska man gå med minimal packning och mellan stugorna för att uppnå maximala upplevelser. Å andra sidan finns de som vill tala om hur långt de har gått och hur mkt de har burit. Jag hörde hur damer i bussen hem från Keb hade dåligt samvete endast därför att de inte gått tillräcklift långt, "alla hade ju gått hit och dit och vi hade bara varit i Kebs omgivningari" I min vandringskrets har vi haft med oss allt från Coca-Cola, vattenmeloner, fresbee och fotbollar under 2vekorsturer i Sarek. Det ända man behöver bry sig om är vad man själv vill ha ut av fjällturen. Lägga sig i detaljer vad andra vill uppleva på sin fjälltur kan jag inte förstå.

Vad gäller programmet så var förväntningarna alldels för höga.
Det måste finnas plats för alla i fjällen, det är det viktiga.

MVH

Peter

staffan@anasys.se (Staffan Öberg)

Gäst
Varför anonym?

Ja du, "oj oj oj" som inte törs stå för sina kommentarer utan måste vara anonym och där argumenten tryter utan måste istället försöka med slag under bältet.

Det kanske är sant att jag både korsat Sarek och varit upp mot Sarektjåkka innan du lämnat vaggan. Jag har även gjort ensamvandringar i Schweiz (Jungfrau) och under 90-talet tältat mig fram både i Sarek och Kebne, men klarar trots detta av att både övernatta i fjällstugor och kasta fresbee ja t.o.m. kombinera alpvandringar med hotellboende.

Annars borde väl den här diskussionen hellre handla om hur ett bra TV-program om fjällvandring skall vara utformat. Det kanske kan ge lite idéer till programmakarna på TV. Har någon synpunkter på detta?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg