Oj, vad märkvärdigt det måste vara!
Med risk för att bli impopulär i vissa Sarek-kretsar måste jag säga att jag tyckte mycket om programmet. Det har visats ett flertal fjällprogram tidigare, men lite om själva vandrandet.
Lade ni märke till att programmet börjar med att Grundsten drar på gummiboots över kängorna samt att han sedan efter kontroll rekommenderar att INTE vada över utan gå längre ner och hitta enklare vadning.
Dom inbjöd även andra vandrare till en kopp kaffe och en pratstund och tänk, dom kastade fresbee. Får man det? Det kan finnas många problem att vandra i Sarek med bl.a. svåra vad, inga stigar och broar, inga stugor m.m. men för den skull måste det vara tillåtet att vara både social och få ta med något för nöjet.
För min del har jag faktiskt en radio med mig. Jag lyssnar både på väderrapporter men även på musik från hela världen.
I somras i Kebne 16/7 dagen efter skyfallet hade jag en telefon och kunde ringa hem att allt var ok, då media rapporterade om olyckor i Kebne. Får man ha telefon i fjället?
Gör inte fjällvandringen så märkvärdig att man inte får slappna av och även njuta av lite spel och prat utan måste försjunka i ödsligheten och bara vara för sig själv.
Staffan Öberg www.anasys.se/vandring