Vilken färdväg rekommenderas som den mest intressanta?
HåkanF
Jag föreslår
Ritsem-Akkastugan-Kisurisstugan vilket inkluderar skoter till södra stranden av Kutjaure. Din beskrivning av skoterturen över Akka med allehanda obehagliga överraskningar känner jag inte igen. Av alla turer över Akkajaure som jag gjort kan jag bara minnas en gång där det var vatten över skidorna.
Om lust och tid finns är en skidbestigning av Kisuris är enkel och belönande. Stupet åt öster med glaciären rakt nedanför är häftig. Hemfärden till Kisurisstugan består mest av härliga kilometerlånga utförslöpor. Tar en halv dag om man är hyfsat tränad.
Som jag tidigare skrivit tycker jag Låddejåkkstugan är den trevligaste i klass med Saltoloukta fast MYCKET mindre men med liknande känsla. Alternativet är Araslouktastugorna. En färd via Låddejåkk och Miellätno till Alkajaure och vidare via Alkavagge till Skarja är en enkel och naturlig väg med minimal höjdskillnad och fina vyer mot Sarek.
Att nalkas Sarek via Arasloukta och Alajaure ger en härlig skidtur i Padjelanta med vidder, runda berg och lätt skidåkning. En spännande och utmanande alternativ är att fortsätta in i Sarvesvagge och via glaciärpasset Akkajekna ansluta till Alkavagge och vidare till Smailja. Enligt hörsägen ska det finnas risk finns för laviner på Luottolakos sluttning mot Sarvesvagge, de gånger jag åkt där har jag inte sett något spår efter laviner.
Om vädret är lämpligt finns många alternativ till toppbestigningar från Skarja. För att nämna några, Vargtoppen, Sarektjåkko och Svarta Spetsen har jag har varit uppe på vintertid, de två senare kräver stegjärn sista biten för att det ska kännas bekvämt och säkert.
Från Skarja blir det den väg du gjorde tidigare. Fördelen med Saltoloukta är att det inte kraver tidspassning. Alternativet är att avsluta i Suorva. En förutsättning är att hitta skoterspåret som ansluter till rengärdet vid dammen.
Att från Kisuris skida söderut mellan Spietjau och Njerek via Skuollavalta, Pårajaur till Alkajaure tycker jag är ett tråkigt alternativ. Småkuperad terräng med mycket begränsad utsikt. Jag brukat ta det alternativet när jag vill jag vill tjäna en halv/hel dag. Fast det finns bra med röding i Pårajaure, lämplig storlek också 3-5 hg!!
Att starta från Kvikkjokk, har nackdelen dels på den relativa låga höjden och snöbrist som inträffar tidigare, dels att anmarschen till fjällen är längre och tar därmed mer tid även om skoter utnyttjas så långt det är möjligt. Annars är ju Kvikkjokk bra mycket trevligare i jämförelse med Ritsem som ju består av ett antal vattenfallsbaracker belägna vid sveriges största vattenmagasin.
Med dina 9 dagar finns det gått om tid att kunna njuta av miljön och inte bli beroende av att måste åka skidor varje dag för att hinna även om olämpligt väder tvingar till stillaliggande någon dag.