Sarek för fösta gången

Hej!

Jag och min flickvän funderar på att gå genom Sarek i sommar och letar efter färdvägar med så lättgången terräng som möjligt. Framför allt vill vi undvika svåra vad, men även videdjungler och blockhav etc.

Vi har funderat på följande alternativ:
Kisurisstugan - Kisuriskåtan - Ruohtesvagge - Skarje - Alggavagge - Staloluokta
Jag är dock lite fundersam över vaden vid Alggajavre där man antingen vadar Alep Sarvesjåhka eller Mielflädno.Tydligen KAN det finnas båtar eller möjlighet att använda en bro, men det är nog inget man kan räkna med?

En annan ide skulle vara:
Båt från sitojaurestugan - Rinim - Basstavagge - Bielavallda - Skarja och sedan antingen Ruohtesvagge eller Alggavagge

Någon som har erfarnhet av dessa rutter och har några tips eller förslag på alternativ?

Tacksam för svar!

Hej!

Jag och min flickvän funderar på att gå genom Sarek i sommar och letar efter färdvägar med så lättgången terräng som möjligt. Framför allt vill vi undvika svåra vad, men även videdjungler och blockhav etc.

Jag är dock lite fundersam över vaden vid Alggajavre där man antingen vadar Alep Sarvesjåhka eller Mielflädno.Tydligen KAN det finnas båtar eller möjlighet att använda en bro, men det är nog inget man kan räkna med?

Tacksam för svar!
Jo, det finns tillgång till såväl bro som båtar. Var där själv 2009. Båtarna finns vid Miellätnos inlopp i Alggajavre. Bron finns ca1-1,5 km uppströms inloppet.

God tur!

Jo, det finns tillgång till såväl bro som båtar. Var där själv 2009. Båtarna finns vid Miellätnos inlopp i Alggajavre. Bron finns ca1-1,5 km uppströms inloppet.

God tur!

Var båtarna användbara? När jag var där 2007 låg roddbåtarna där men i sådant skick (trasiga åror på ena sidan, läckande roddbåt på andra sidan) så jag vadade i stället för att inte hamna i en sjunkande roddbåt i forsen.

Trevlig tur, missa inte att besöka kapellet och gruvområdet.

Peter P.

Var båtarna användbara? När jag var där 2007 låg roddbåtarna där men i sådant skick (trasiga åror på ena sidan, läckande roddbåt på andra sidan) så jag vadade i stället för att inte hamna i en sjunkande roddbåt i forsen.

Trevlig tur, missa inte att besöka kapellet och gruvområdet.

Peter P.
Jodå, de var användbara! Det var ganska många vandrare som använde sig av båtarna. Ingen av dem satt och öste vad jag kunde se. Jag tältade i närheten och hade platsen under uppsikt under en ganska lång tid. Alla överfarter förlöpte utan några synliga problem.

God tur!

färdbeskrivning

Hej!
Någon som har erfarnhet av dessa rutter och har några tips eller förslag på alternativ?
Tacksam för svar!

Hej!
Om ni slår ihop första halvan av min reseberättelse från Sarek 2001 med första halvan av min reseberättelse från Sarek 2003, fast i omvänd riktning, så har ni en heltäckande färdbeskrivning (inkl. båt över Alggajavre) över den planerade turen. Och som sagt glöm inte att besöka kapellet!

Ha en god tur! ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

björnar

Stort tack för länkar och info!

En annan fråga är det här med chansen att stöta på en björn i Sarek. Nu är det väl snarast så att man bör skatta sig lycklig om man lyckas få syn på en. Däremot undrar jag om någon här brukar tänka på något speciellt map maten etc? I björntäta områden i USA hissar man ju käket i ett träd långt ifrån tältplatsen, undviker att käka i tältet, undviker mat med stark lukt etc. Är det overkill i Sarek?

En annan fråga är det här med chansen att stöta på en björn i Sarek. Nu är det väl snarast så att man bör skatta sig lycklig om man lyckas få syn på en. Däremot undrar jag om någon här brukar tänka på något speciellt map maten etc? I björntäta områden i USA hissar man ju käket i ett träd långt ifrån tältplatsen, undviker att käka i tältet, undviker mat med stark lukt etc. Är det overkill i Sarek?

Helt overkill om du frågar mig. Få förunnat att få se björn.

Mvh
Peter P.

Har aldrig tagit till några sådana åtgärder och inte hört om någon som gjort det. Aldrig sett björn heller på mina 15-20 turer i Sarek.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 42
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg