Kostnader
Hej!
Jag har tidigare genomfört flera Sarek-turer. Där med även provat flera ressätt. Själv bor jag i Stockholm. Jag som är under 26 åker billigare med flyg, att åka Standby kostade mig 200kr enkel till Gällivare. Till det får man lägga till 60 kr för flygbuss och 120 kr för taxi (fast pris från Lapland Airport till Gällivare C, om man inte väljer att gå de 7 km. Jag åkte med en kompis sålede delade vi på taxin. Buss t.o.r. Kvikkjokk gick på 270 kr. Standby hem igen. Tot: 790 kr.
Tar man tåget kostar det 315 kr (ung/stud) 450 kr (vuxen) enkel. Jag har för mig att man får ytterligare lite rabatt på busresan om fixar allt genom tåg-nissarna. Bokar man flyg som ungdom kostar det ca 350 kr enkel men då är man på säkra sidan att komma med. Har även åkt bil = dyrt.
Det går säkert att ordna en billigare resa. Sedan får man ju räkna in maten som är lite dyrare om man inte vill bära allt för mycket iof går det att torka själv då kan man komma ner i priser man har normalt. I sommar blir det tåg upp flyg ner.
Lycka till /Ingvar