Coolt Projekt
Hejsan,
90 dagars turande och toppturande i Sarek, vad kan man säga annat än mäktigt! På tursidan finns det nästan hu mycket som helst att säga, hela Sarek är ju mer eller mindre som gjort för att gå på tur i.
En personlig favorit på vinter är att gå Njoatsosvagge i sin helhet, dvs följa Gamajåhkå och Njoatsosjåhkå hela vägen upp till den välkända U-dalen. Bör gås från söder mot norr då utsikten blir bättre på det sättet. Sen skulle jag gissa att det finns fina toppturer att göra i Pårte-massivet lite drygt halvvägs upp i dalen. Har själv en gång planerat att gå upp längs Ruopsokjåhkå mot huvudtoppen (borde kunna vara ett riktigt puderhål), men den lilla toppturen blåste inne. Ett annat massiv som det skrivits en hel del om i "närområdet" är Tarrenkaise. Jag har själv varit uppe på Biernnagajsse första helgen i Juni och bäckravinen ner mot Tarradalen såg även så sent på säsongen helt fantastisk ut. Tyvärr hade jag inga skidor med mig den gången :-(
Sen tycker jag att ni bör göra ett besök upp på Luohttolahko, även om jag får erkänna att det kanske inte är det bästa området för toppturer. En tredje favoritplats är nedre delen av Sarvesvagge, med mängder av intressanta toppar i närheten. Jag har tyvärr bara bestigit en del av topparna på sommaren, men hela området där Rapadalen och Sarvesvagge möts är helt fantastiskt och vid dåligt väder finns det ju möjligheter att ägna sig åt lite skogsskidåkning.
Lite längre norrut har vi området runt Bierikjavrre. Här har jag en påsk för snart 20 år sen knatat upp på Mellantoppen. På vägen ner följde vi bäckravinen som rinner ner från Nilas kam och den gången var det mängder av lössnö på Bierikbaktesidan. Sen finns det mängder av fina linjer att följa från Vuojnestjåhkkå. Jag har vid ett tillfälle tagit mig upp lite drygt halvvägs till toppen och sen åkt ner längs den nordligaste av de på kartan utmärkta bäckarna. Var en bit in i maj, så snön var väl inte den bästa, men det fanns mängder av snö och lutningen var bitvis helt optimal för att lägga ett par telissvängar.
Fortsätter man sen västerut kommer man till den välända smailaträffen, där man i fint väder kan göra mängder av turer. Det enda jag gått på skidor i detta området är bäckravinen upp mot Skarjatjåhkkå, med start typ 3 km nordost om renvaktarstugan. Bitvist lite väl flackt, men mängder av fantastisk snö. Finns dock en risk att det blir lite väl brant i slutet, själv hann jag bara upp till det flacka partierna innan det var dags att tuffa ber till tältet.
Sen är givetvis alla av Sareks huvuddalar väl värda ett besök, men hade jag varit inställd på topptur hade jag nog valt Ruohtesvagge framför de andra. Finns fina turer upp mot Sarekmassivet på ett antal ställen. Själv har jag gått upp på Gisuris i nordvästra delen av dalen. Inte den bästa toppen från ett utförsperspektiv, men helt fantastisk utsikt.
Sist men inte minst finns det även en hel del fina turer att göra på Ahkka-massivet. Jag har själv bestigit Stortoppen från söder (på sommaren) och från det hållet borde man kunna hitta en hel del fina linjer.
Lycka till (vi kanske ses, försöker själv få till en Sarektur till påsk)
/ Stefan