Enligt
denna lista finns ingen AM-sändare varken i Sverige eller Norge förutom den på Svalbard.
Därför tror ja att det i dagsläget är helt meningslöst att köpa en radio med AM om samma radio finns med DAB som alternativet.
Henning
Listan innehåller bara mellanvågsstationer, och det står högst upp i den att den inte är komplett.
Står det någonstans att stationerna inte har internationella väderrapporter?
Det finns gott om internationella stationer på kortvåg/mellanvåg/långvåg som går in vid gynnsamma förhållanden.
för att inte tala om ultrakortvåg osv.
Här är tex BBC World Service.
http://www.bbc.co.uk/worldservice/schedules/frequencies/
bla nyheter, underhållning, väder.
AM o FM är moduleringformen. Amplitud vs Frekvens.
Jag har en över 30 år gammal mottagare, Sony ICF7600DS, går på AA batterier om man vill, Tar in rätt mycket frekvenser, rätt många trafiksätt. Dock inte DBS. Den kom i original med sprötantenn, ferritantenn och kastantenn. Digital inmatning av frekvens.
Jag slår vad om att det går att över allt på jorden få in en väderrapport, om inte lokal så åtminstone över den världsdel jag befinner mig på. På ett språk jag begriper. (svenska, finska, engelska o kanske norska). I varje fall om man kan flytta sig några meter.
Och om du förstår telegrafi så ökar antalet sändare du kan förstå betydligt. Man kan på dator köra en telegrafiöversättare som gör om telegrafin till text
/John