Sandpappersfingrar

Nödvändigt ont kanske, men har någon nåt tips på hur man minskar dessa symtom på ihärdigt klättrande - speciellt nu när det är kallt och torrt så får jag frasiga hårda fingertoppar som kan dra blod :)

Smörj händerna efter klättring. Gärna med nåt sårläkande, typ Idomin eller Fenuril. Särskilt efter den fördärvliga inneklättringen. Annars är självsprickorna å annat elände inte långt borta.

Var nog lite otydlig - jag har själv inga direkta besvär av fingrarna, vill bara få dom lite mer flickväns-vänliga :)

Tror inte flickvänner i allmänhet uppskattar att man ska ta på skyddshandskar innan man tar i dom... ;-)

Nu har jag inte haft den sorts besvär du beskriver, men det känns som om mjukgörande kräm borde kunna hjälpa, ev. tillsammans med att man "filar" bort ev. flagor som uppkommer.

Själv använder jag nagelfilar för att fila bort förhårdnader och valkar som uppkommer vid klättring, borde funka lika bra för slitna fingertoppar... Sitter man och filar lite då och då, så blir fingrarna riktigt lena och goa, dessutom minskar man risken för "flappers". Finns i 12-pack på apoteket och kostar typ 30 spänn, synd bara att de är riktigt riktigt skrikigt rosa ;-)

jag har hittat en sort som heter "a-derma" och som är väldigt dryg, men framförallt så blir inte händerna kladdiga av den.

alla andra jag har provat lämnar ett ytskikt med kladd som sprider sig på glasögon och pekskärmar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg