Sammanfoga tracks?

Hej,

Jag använder mapsource för att tanka ur waypoints, tracks osv ur min etrex vista. Är det möjligt att sammanfoga alla "tracksen" från tex samma dag till ett enda track tex genom att kopiera och klistra in på något fiffigt sätt?

Tacksam för hjälp av gps-proffesen här på utsidan
 
MickeD; sa:
Hej,

Jag använder mapsource för att tanka ur waypoints, tracks osv ur min etrex vista. Är det möjligt att sammanfoga alla "tracksen" från tex samma dag till ett enda track tex genom att kopiera och klistra in på något fiffigt sätt?

Tacksam för hjälp av gps-proffesen här på utsidan

Ja, det går utmärkt.
Gör så här: dubbelklicka på det track som du vill infoga i ett annat. Då får du upp bilden med "Track properties".
Markera de punkter du vill infoga. Om du vill infoga alla, klicka på den första, bläddra ner till den sista, håll ner shifttangenten och klicka på den sista så att alla markeras.
Klicka sedan på kopieringsknappen och stäng "track properties".
Dubbelklicka sedan på det spår där du vill infoga de punkter du har kopierat för att öppna "Track properties".
Bläddra dig fram till slutet av listan och markera "end".
Klicka sedan på infogaknappen och du har sammanfogat dessa båda spår.

Bertil
 
Om du väljer klipput istället för kopiera och trycker OK, så försvinner det spåret från listan så du slipper deleta det efteråt.
 
klicka på den första, bläddra ner till den sista, håll ner shifttangenten och klicka på den sista så att alla markeras.
Snabbkommando: Håll ner Shift och tryck End så markeras alla
Dubbelklicka sedan på det spår där du vill infoga de punkter du har kopierat för att öppna "Track properties".
Bläddra dig fram till slutet av listan och markera "end".
Snabbkommando: Tryck End så kommer du längst ner i listan.

Snabbkommando: För att markera alla punkter i listan tryck Ctrl + A

Om jag har flera tracks som ska sammanfogas till ett enda brukar jag börja med det översta (det som skapades först)
1) dubbelklicka för att öppna
2) markera alla punkter i listan
3) klippa ur
4) stänga och spara (tomt spår som försvinner)
5) dubbelklicka på nästa spår
6) klistra in överst i listan
Repetera punkt 2-6.

Jag brukar börja med att göra en kopia på den ursprungliga filen, för det händer att jag gör fel.
 
Sammanfoga spår till färdväg

I GPSen så kan du som du förmodligen redan vet sammanfoga alla spåren=tracksen till en färdväg. Du gör detta från huvudmenyn och får frågor om när spåren skall börja sammanfogas t ex från midnatt.

Detta tar bort en del information som fart och höjd i varje punkt.

Thure
 

Liknande trådar