Samiskt sykit?

Såg just ett avsnitt med Ray Mears där han var i Sverige hos samerna då nämdes ett Samiskt sykit,
Nägon som vet vad det är innehåller?

Mina

farföräldrar samlade lite sameföremål när de bodde i Piteå och turistade i Norrbotten och Lappland på 20-talet se STFs årsskrifter 1926 och 1928 bland annat en färgstark skildring från Karesuando påsken 1925. T ex hundslagsmål inne i kyrkan under högmässan.

http://runeberg.org/stf/1926/0299.html

http://runeberg.org/stf/1928/0284.html

Vi har fortfarande några såna här "nålbrev" som består av en renhornsfodral ca 1 dm långt ihåligt. Inne i cylindern renskinn med nålar och sentrådar. Skinndelen avslutas med en "gavel" av en enkronestor bricka av renhorn. Man drar ut respektive in skinndelen med korta skinnremmar.

Liknar lite föremålet till vänster på denna bild http://images.crafoordauktioner.se/auctions/a369/th/Img245.jpg

Thure

Det är ju lite av ett klassiskt slöjdföremål, och i någon mån speglar det kanske hur man levde förr. Dvs vad som var viktigt att klara av, och i en situation när man är nomad snarare än campingturist.

Måste säga att jag aldrig saknat nåt liknande i skogen.

Det är ju lite av ett klassiskt slöjdföremål, och i någon mån speglar det kanske hur man levde förr. Dvs vad som var viktigt att klara av, och i en situation när man är nomad snarare än campingturist.

Måste säga att jag aldrig saknat nåt liknande i skogen.
På väg till mitt första bergslopp upptäckte jag att ryggsäcken börjat gå sönder (ja, givetvis pga att jag i min iver att spara gram klippt bort lite onödigt mycket). Dock hade jag garderat detta med ett 4-grams sy-kit (nål och spunnen flugbindningstråd, och inte i ett urholkat renhorn), så jag kunde korrigera mitt misstag på tåget upp.

Resten är historia. Ärorik historia. :)

Jaså, men det kanske var innan du hade tillgång till sutur?? :)

Brukar faktiskt ha suturhållare med mig, men det är för att det går att kroka loss fisk med sån precision med en sån!

Nålförare

brukar den typen av tång benämnas som jag tror du menar Mezzner. Peang kan man också använda för ändamålet. Överst nålförare under en böjd peang. Finns många olika typer av båder peanger och nålförare.

Thure

Bilagor

• Nålförare.jpg
    Nålförare.jpg
    16.6 KB · Visningar: 995
  • peang.jpg
    peang.jpg
    10.8 KB · Visningar: 1,108
Jag har tillverkat mitt nålhus av ett provrör. Lindat silvertejp runt röret och så stoppat ner tråd lindat på en pappbit samt synål, nån knappnål o säkerhetsnålar.

Jag gillar nål o tråd har lagt vantar (inte helt nödvändigt) o byxor när jag varit ute.

Jaså, men det kanske var innan du hade tillgång till sutur?? :)

Brukar faktiskt ha suturhållare med mig, men det är för att det går att kroka loss fisk med sån precision med en sån!
Nja, suturtråd är ju egentligen rätt j*vlig att sy med (ungefär som en lite klibbig fiskelina, för monofil icke-resorberbar sutur). Och lägg till detta den tämligen opraktiska lilla nålen som kräver nålförare. Nä, nål och tråd får det bli.

F ö är förbrukade nålförare, och peanger, ypperliga i fisket. På IVA hade de ett tag "engångsnålförare"(!!!) som alltså skulle kasseras efter användning. Någon inom medicinsk teknik-branschen måste skrattat gott hela vägen till banken, och jag fick superba kroklossare...

Det jag kallar suturhållare kallas nog mycket riktigt nålförare, också eller kanske snarare egentligen.
Det är den övrre på bilden jag har, och med de små hårdmetallinläggen i spetsen får man ett grymt bra grepp. Den klassar ju däremot inte in under "ultralätt". Men när jag fiskar är jag inte så viktkänslig. Verktyget är ju förstås inte bara bra på att kroka av fisk, utan även utmärkt om det ska krokas av folk.

PS. Min nålförare är mycket riktigt kasserad i fullgott skick. Det blir rätt hårresande att kassera ett verktyg med hårdmetallinsatser efter en gångs användning. Priset lär väl vara skyhögt högre än för vilken Lindström-tång som helst.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg