Sameslöjd?

Hejsan!
Vart kan man hitta en butik med ett bra utbud av sameslöjd?
Jag söker främst sameknivar och kåsor och butiken får gärna ligga i Stockholms området eller sälja på nätet.
Kanske har ni tips på bra tillverkare?

Då sakerna skall användas regelbundet skall de helst inte vara så kostsamma.

Med vänliga hälsningar!
Peter

Fina kåsor i vril från björk är nog helt kört att finna i Stockholm. Här är allt tillverkat av asp. Olles slöjd på Hötorget har sådana, och han är inte så dyr;-) Nätet är också knepigt att finna fina och inte så dyra kåsor på. Eller kanske någon annan har sådana länkar?

Har du vägarna förbi samevistet vid sjön Pietsaures sydstrand så har samen där verkligt fina kåsor i vril för 450 spänn (förra årets pris). Några km därifrån i Saltoloukta säljer hans mor och far likadana kåsor för 650 spänn (förra årets pris). Tjänar alltså ett par hundringar på promenaden. Och det är ju lite mer känsla i en kåsa man köper på plats så att säga.

theDude; sa:
Jag söker främst sameknivar och kåsor och butiken får gärna ligga i Stockholms området eller sälja på nätet.
Kanske har ni tips på bra tillverkare?
Då sakerna skall användas regelbundet skall de helst inte vara så kostsamma.
Råkar nästan vara AD för en sameslöjdare från Vittangi. Vilka priser pratar vi om? Han har knivar från 1500-2000 kr. Inget på nätet men jag kan lägga ut en bild så du ser modellen. // Roland

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg