Joda, Lønsdal der stopper toget. Det neste stedet det stopper i retning sørover er på Dunderland. Hvis du skal gå over Saltfjellet og har muligheten av å gå ned til Storvoll så er det bare 3-4 km langs E6 og så er du på den stasjonen. Da tar du av fra Bjøllådalen og går ned Tespdalen. Du tar av mellom Krukki og Nordre Kjerksteinen, du ser det på kartet. Det skal være en flott tur både sommer og vinter.
Hehe jeg skulle gå denne turen i vinter. Hadde lagt opp tur fra tunellen på Beiarfjellet. Første stopp Tverbrennstua siden vi startet sent på ettermiddagen. Så Bjellåvasstua, Saltfjellstua, Krukki og deretter Storvoll. Hver etappe ble da på omkring to mil. Jeg er i den heldige posisjon at han som var forlover i mitt bryllup (og jeg i hans bryllup) bor der og er pensjonist. Så jeg har ingen problemer med transport fra Bolna eller til Lønsdal fra Storvoll. Men vi måtte legge om turen grunnet helt forferdelige forhold på fjellet. Vi brukte 6 timer på turen fra Bjellåvasstua til Midtistua, i alle fall dobbelt så mye som vanlig. Også hunden var skikkelig utkjørt, han tråkket igjennom snelaget og måtte gå bakerst for i det hele tatt å klare å trekke pulken.
Det er forresten dekning på mobilnettet ved Saltfjellstua (ca en km nord for den! ) og da kan man gi beskjed til venner og andre hvis planer må endres. Ellers er det ingen dekning. Dvs det er vel antagelig dekning oppe på Storpåsk fjellet. Jeg gikk over der for noen år siden, men jeg sjekket ikke med mobilen om det var kontakt. Men det ligger gunstig til siden det er dekning på hyttene i Tollådalen.
Har du forresten det fine nye Saltfjellkartet? Det dekket fra Sulis i nord til Virvatn i sør og fra svenskegrensa og helt ut i havet. Kartet er i målestokk 1:75 000. Det var tidligere i salg hos DNT på deres nettbutikk, men nå er det borte der. Kartet gir fantastisk oversitkt samtidig som det også gir detaljer. Jeg kan skaffe deg det hvis du vil, det blir ca 250nok med frakta. Det gamle Saltfjellkartet i 1:100 000 er ikke dugende i det hele tatt. NB der har de benyttet gammelt GPS koordinatsystem som gir en forskjell på noen hundre meter!