hej och tack för tippsen, vi ska komma med bilen, sa det skulle finnas olika möjliga startpunkter (ursäkta att jag har problem med ringarna över mina a, kan inte reda ut hur det funka pa den tyska datorn jag skriver pa...). Som jag förstar det sa maste man ta sig ner till kusten för att kunna ansluta sig till en breetur, eller? Har nu fatt en ny ide: att ga ngnstans ifran till Storglomvattnet, sedan genom Vesterdalen och Glomdalen (om det inte är för besvärligt med bäckarna som kommer fran glaciärarna?) och kanske i en bage tillbaks genom Blakkadalen? Har ngn erfarenheter med detta omrade? Eller med omradet öster om Svartisen, hur är det att vandra där?
Angaende Börgefjell och Rago, jo, vi har varit i bada tva nasjonalparker, Börgefjell för tva ar sedan, en elva dagars tur utgaende fran Sverige, jätteimponerande, allting var annorlunda varje dag, landskapet, vädret... Solsken pa Kvigtinden, fina vattenfall!! Till Rago kom vi 08, när vi var redan lite utslitna efter 3 veckors vandring i de svenska fjällen - fran Virihaure, hade det lite svart att hitta rätta vägen mellan glaciärarna i dimman, en storslagen kammvandring nästa dagen med fin utsikt. När vi började ta oss ner till hängbron vid utloppet fran Litl Lerivatnet (om det nu hette sa?) började det ocksa att regna och det blev lite rutschigt pa det hala hälleberget. Ösregn nästa dagen hela vägn ner till Storskogsvattnet och vi tyckte att vägen inte blev lättere fast vi nu gick pa en markerad stig, men rutschiga stenar är rutschiga stenar... Lite solsken nästa dagen pa vägen ner till havet... Jag tycker att landskapet i Rago är alldeles speciellt, alla detta runda hälleberg, de gamla furorna - vi skulle absolut vilja komma tillbaks dit en dag.
Inga problem för övrigt att hitta bushallplatsen, tack för tippsen jag fick angaende detta - och tack överhuvudtaged för allt man far läsa här i forum, hälsningar fr. Sigi