Får väl kallas långcykling när man har drygt 1 mil till jobbet enkel väg...
Jag köpte i somras en ny cykel med hydrauliska skivbromsar (Hayes) eftersom jag tröttnat på att ständigt mecka med V-bromsarna. Det funkade kanon hela hösten. Sen när snön och saltbilarna har kommit har det varit ett konstant strul. Plötsligt släpper inte bromsen utan man sitter helt fast. Enligt cykelaffären där jag köpte cykeln (som fö varit mycket vänliga och utan större gnäll justerat bromsarna x antal gånger) säger att det beror på att vägsalt tränger in och torkar ut en packning som i sin tur gör att bromsen inte släpper. Hayes säger att det inte är en reklamation utan att det är så bara och att man får skölja av cykeln varje kväll. Det har jag gjort nu på slutet av vintern, och det blir väl lite längre intervall mellan det är helt stopp, men det tar inte bort problemet. Skall man behöva ha det så här? Om jag hade vetat detta innan hade jag nog föredragit en ny cykel med gamla hederliga V-bromsar.
Jag köpte i somras en ny cykel med hydrauliska skivbromsar (Hayes) eftersom jag tröttnat på att ständigt mecka med V-bromsarna. Det funkade kanon hela hösten. Sen när snön och saltbilarna har kommit har det varit ett konstant strul. Plötsligt släpper inte bromsen utan man sitter helt fast. Enligt cykelaffären där jag köpte cykeln (som fö varit mycket vänliga och utan större gnäll justerat bromsarna x antal gånger) säger att det beror på att vägsalt tränger in och torkar ut en packning som i sin tur gör att bromsen inte släpper. Hayes säger att det inte är en reklamation utan att det är så bara och att man får skölja av cykeln varje kväll. Det har jag gjort nu på slutet av vintern, och det blir väl lite längre intervall mellan det är helt stopp, men det tar inte bort problemet. Skall man behöva ha det så här? Om jag hade vetat detta innan hade jag nog föredragit en ny cykel med gamla hederliga V-bromsar.