hej, enligt vissa bör man ha en påse salt med sig i sin nödask. har ni salt i era? bör man ha salt eller klarar man sig utan?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Salt i nödask
- Trådstartare avslut0908
- Start datum
vad är en nödask?
varför har man en sådan?
varför har man en sådan?
då känns det som en solhatt, färskvatten och en epirb är allt man behöver, kanske några bärs också i väntan på att kustbevakningen dyker upp
Nu råkar jag vara en äkta landkrabba, men jag har svårt att tro att saltbrist skulle höra till de största farorna vid en ev. förlisning.
I min ryggsäck har jag haft en nödpåse i många år.
Där finns bl.a. reservtändstickor, plåster och reservtoapapper. Inget salt dock. Det förvarar jag på annan plats i ryggsäcken.
I min ryggsäck har jag haft en nödpåse i många år.
Där finns bl.a. reservtändstickor, plåster och reservtoapapper. Inget salt dock. Det förvarar jag på annan plats i ryggsäcken.
jag vet inte om ni känner till den ganska roliga historien om knivar med ihåligt handtag, amerikansk filmindustri och överlevnadslådor. strunt samma.. jag tycker i alla fall att det är lite kul att stoppa en låda med livsviktiga "överlevnadsprylar" i ryggan, anledningen att ha småsaker samlat i en låda är om man blir av med sin utrustning.. kanske nallad av trollen.. ska man nu tvunget slarva bort sin ryggsäck under fredstid i svenska skogar så bör man om man tycker det behövs förvara sin överlevnadsask i benfickan, den mittemot där första hjälpen utrustningen ligger.. hurruvida man ska ha salt, maskar eller preppade tändstickor beror på den som gör asken, dess kunskap och var denne planerar att förlisa eller bli akut rånad på sin ryggsäck.
Självklart ska man ha salt med sig när man beger sig till skogs. Man vet ju aldrig vad för gott man hittar där ute. Allt ifrån svamp till björnar som man dödar med sitt egentillverkade spjut (lång pinne+överlevnadskniv+tejp/snöre). Hur ska du annars få smak på grejerna?
Dessutom är salt praktiskt om du hittar sniglar som du vill ge en kvalfull död.
Buljongtärning är också bra. Fast kanske inte mot sniglar då.
Jag brukar ha saltet på samma ställe jag har maten. Det tycker jag är mest praktiskt.
Dessutom är salt praktiskt om du hittar sniglar som du vill ge en kvalfull död.
Buljongtärning är också bra. Fast kanske inte mot sniglar då.
Jag brukar ha saltet på samma ställe jag har maten. Det tycker jag är mest praktiskt.
buljongtärning.. mmm kan få vilken gammal rot som helst att smaka nästa ätligt!!
Själv har jag alltid kalv-, ox- och fiskfond i nödasken.
Ett par kompisar paddlade i Kanada på sjuttiotalet, där var det flyg ut och sen ett par veckors paddling till närmaste bebyggelse.
De fick rådet att alltid ha en vattentät ask i kläderna med tändstickor, fiskelina och något mer. Tanken var att man åtminstone fick det med sig om man välte i en fors och utrustningen flöt iväg. Vad jag minns ingick inte salt i lådan.
De fick rådet att alltid ha en vattentät ask i kläderna med tändstickor, fiskelina och något mer. Tanken var att man åtminstone fick det med sig om man välte i en fors och utrustningen flöt iväg. Vad jag minns ingick inte salt i lådan.
Salt- bah....
Nödasken för sverige behöver bestå av kompass, alltid med, en oöppnad chokladkaka för motivation och lite mera socker till knoppen. Lusten bör vara att gå mot civilisationen....snarast.
Behöver man nödask i ökenländer, ödetundra eller på havet bör den innehålla mera och varierat.
Vill nån pröva sin nödask är det bara att hålla sig ute i terränglådan länge, men helst inte bli farligt dum i knoppen... för sig själv och andra.
Nödasken för sverige behöver bestå av kompass, alltid med, en oöppnad chokladkaka för motivation och lite mera socker till knoppen. Lusten bör vara att gå mot civilisationen....snarast.
Behöver man nödask i ökenländer, ödetundra eller på havet bör den innehålla mera och varierat.
Vill nån pröva sin nödask är det bara att hålla sig ute i terränglådan länge, men helst inte bli farligt dum i knoppen... för sig själv och andra.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg