Salomon M's Minim Insulator

Har sedan tidigare en Lundhags Hotspot på 510g, men är på jakt efter ett lättare alternativ.
Har testat både haglöfs lim barrier pullover och patagonias nano puff, men båda dessa föll på den dåliga passformen. Alldeles för korta för mig.

Men, så såg jag att jag missat salomons alternativ. En syntetfodrad jacka på 300g i storlek M (enligt addnature.se) med pertex quantum och primaloft one till det förhållandevis låga priset 1300 låter ju inte helt fel.

Är det någon som testat denna jacka, och kan dela med sig av lite intryck, framför allt gällande längden/passformen?

Matte

Nu är den införskaffad, och verkar vara precis vad jag letat efter. Passformen är betydligt längre än haglöfs och patagonias motsvarigheter, och går ner en bra bit över rumpan utan att vara bylsig på överkroppen. Armarna är dock lite kortare än de medtävlande, men inte så att de är för korta för mig.

Och så är den lätt, min i storlek S väger 274g.

Och så är den snygg.

Jag såg den på Addnature för ett tag sen - klart intressant.
Salomon har en del intressanta kläder som man kanske inte läser om så mycket, till exempel vindjackan Fast Wing Hoodie. Om dess passform också är fin så är det ju en konkurrent till exempelvis Marmot Ion som ju närmast är ett mammaplagg.

Ja, och även deras minim paclite-jacka verkade intressant. Som sagt var är man som långsmal person inte bortskämd med shyssta passformer..

shalin, har du hunnit testa jackan "i fält"? Funderar på att köpa en och vore tacksam för dina erfarenheter. Hur varm är den?

Fick hem denna jacka idag, riktigt fin passform i storlek S på mig, 185/75, armarna var dock på dock för korta, nästan en decimeter. Vet inte riktigt om jag ska testa den i M istället men den utmärkta passformen lär ju bli lidande då..

Svårt val..

shalin, har du hunnit testa jackan "i fält"? Funderar på att köpa en och vore tacksam för dina erfarenheter. Hur varm är den?

Inte i fält, men på hundpromenader under vintern. Har tyvärr inte tänkt på hur det kallt varit när jag varit ute. Men på ett ungefär, med jackan, en microfleece och ullunderställ är det absolut inga problem att använda den på hundpromenader ner till -10. Det är nog tyvärr allt jag kan säga om den gällande dess värmande egenskaper. Jag är ganska frusen av mig.

Tvivlar inte en sekund på att den räcker för sommarens vandringar som rastplagg (i kombi med underställ, vindjacka och regnjacka). I september skulle jag ev kombinera den med en microfleece eller lite tjockare ullunderställ.

Passformen är fortfarande perfekt för mig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenjuice Erfarenhet av Salomon XA Pro 3D XCR? Lättpackning 41

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg